ols Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Hej! Nu börjar jag bli ganska less på att försöka installera Vista eftersom det inte fungerar... Jag lyckades installera det en gång men sen efter ett par dagar blev det fel på någon fil så jag kunde inte logga in och det gick inte att laga då jag försökte reparera installationen med orginalskivan så då bestämde jag mig för att formateraa och lägga in allt på nytt igen. Efter att ha formaterat och kört så får jag blue-screen antingen vid "Filer expanderas" eller så hänger sig installationen/bluescreen vid "Installation slutförs". Jag kan inte komma på vad som är fel, någon som har något tips? Jag har funderat på om det kan vara drivrutinerna till nForce 590 som strular för efter jag lyckades installera första gången fick jag bluescreen lite då och då tills jag la in nya drivrutiner för det men den gången lyckades jag ju installera det från första början utan att ha fixat det först... Jag har kollat så at t alla kablar sitter som de ska och jag har tagit loss minnet och satt dit det ordentligt igen så de sitter som de ska med. Om det nu skulle vara att jag ska läsa in drivrutinerna till nForce 590 först så det är det som strular, hur gör jag det? jag har testat lägga in en .exe fil som drivrutinerna till det ligger på men det fungerar ju inte, vad är det för fil man ska lägga in? (Alltså under installationen då man väljer vart Vista ska installeras) Datorn i fråga är: Moderkort: Asus M2N32 Deluxe nForce-590 CPU: AMD64 X2 AM2 65nm 4400+ Grafikkort: XFX 7600GS Minne: Corsair 2GB 6400 cl4 eller vad det heter... Hårddiskar: 2 st Wester Digital 320GB/st som körs i nForce 590 Raid 0 Nätagg: Corsair HX 620W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Jag har själv ett Asus M2N32 SLI Deluxe och det behövs inga drivrutiner för att få igång det. Om du nu ska ladda in SATA/RAID-drivrutinerna under installationen så är det INF- och SYS-filer från en av mapparna under C:NVIDIAnForceWinVista6415.00IDEWinVista64 du ska ladda in. Har datorn fungerat/fungerar bra med XP eller något annat OS? Om inte så skulle jag tro på fel på minnet eller hårddisken. Har du testat att installera Vista till båda diskarna? Slutligen, har du uppgraderat BIOS samt testat att resetta dessa inställningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ols Posted March 11, 2007 Author Share Posted March 11, 2007 Jag har själv ett Asus M2N32 SLI Deluxe och det behövs inga drivrutiner för att få igång det. Om du nu ska ladda in SATA/RAID-drivrutinerna under installationen så är det INF- och SYS-filer från en av mapparna under C:NVIDIAnForceWinVista6415.00IDEWinVista64 du ska ladda in.Har datorn fungerat/fungerar bra med XP eller något annat OS? Om inte så skulle jag tro på fel på minnet eller hårddisken. Har du testat att installera Vista till båda diskarna? Slutligen, har du uppgraderat BIOS samt testat att resetta dessa inställningar? Tack för snabbt svar! Jag körde ju Vista på den så sent som till igår då jag fick för mig att installera om på nytt då det blev något fel då en fil som behövdes för att logga in försvann/förstördes då jag stängde av datorn manuellt då den vägrade stänga av sig själv. När man kör minneskollen som man kan göra då man har Vista-skivan i säger att minnena fungerar som de ska. Jag får väl kanske testa stänga av RAID för att testa installera till en av diskarna bara för att kolla om en av diskarna gått sönder. Jag har inte testat uppgradera BIOS, vore ju konstigt om jag skulle behöva göra det då första installationen fungerade med orginal-BIOS. Däremot har jag i BIOS valt att ladda in default-intällningar utifall om att jag lyckats ändra någonting där men det hjälpte inte heller. Så nu får jag väl testa att lägga in på en hårddisk i taget för att se om det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Lycka till! Hör av dig om hur det går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ols Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Har inte haft tid att mixtra på med datorn eller svara p.g.a. studier. Men nu är det iaf klart, det var ett av minnena som strulade, fick nya häromdagen så nu fungerar det klockrent! ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts