watts Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Hej, Har en snabb fråga, hur aktivera man Physical Address Extension? Har kollat runt i Amd mappen men kan ej hittas Jag använder mej av: Amd 64 3500+ processor Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Om cpu stöder det så i boot.ini. Då skriver du en växel efter /FASTDETECT. Växeln som du skriver är: /PAE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
watts Posted March 12, 2007 Author Share Posted March 12, 2007 Ja min processorn stöder det men den var ej aktiv, Everest Home Edition programmet. Nu hängde jag inte riktigt med: boot.ini.? har sökt på det den låg i windows mappen men kunde ej öppnas. Eller menar du att jag ska leta upp det i Registereditorn (regedit, i sök) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 http://support.microsoft.com/kb/289022/sv mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
watts Posted March 13, 2007 Author Share Posted March 13, 2007 Jag la dit PAE efter fastdetect och sparade, men det verka ej funkar multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /PAE /NoExecute=OptIn /usepmtimer /TUTag=9256NY /Kernel=TUKernel.exe multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (TuneUp Backup)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /usepmtimer /TUTag=9256NY-BAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Den ser lite konstig ut, tycker jag. Kan du kopiera in hela boot.ini så vi kan analysera lite... Vad är de andra delarna, vet du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
watts Posted March 13, 2007 Author Share Posted March 13, 2007 Här är hela boot [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /pae /NoExecute=OptIn /usepmtimer /TUTag=9256NY /Kernel=TUKernel.exe multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (TuneUp Backup)" /fastdetect /pae /NoExecute=OptIn /usepmtimer /TUTag=9256NY-BAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Vad är det för "tuneup" du använder? Ett direkt fel jag ser är att du har använt "små" bokstäver till pae det måste vara /PAE annars fungerar det inte En annan fundering är varför, ska du aktivera /PAE? Eftersom du redan har en AMD64 så får du ingen förbättring och dessutom har du en "kerneloptimerad" version också. Risken är att du sänker prestandan istället för förbättra den. En 32-bit amd skulle öka till 40-bit med PAE men du kan inte öka en redan maxad cpu. Teoretiskt skulle du kunna öka till att använda 1Tb minne, men du skulle inte ha adressutrymme att allokera allt på. Om du skulle ha 4gb minne så skulle du bara se 3,5gb med /PAE skulle du se 4gb... Förstår du vart jag vill komma med allt svammel... edit: En sak till, PAE funkar bara på 32-bit operativsystem med x86 eller x64 cpu inte 64-bit operativsystem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
watts Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 Hej, Länk till din fråga om Tuneup: http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/ Så du tycker inte att det behövs aktivera PAE? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Är det ett 64 operativ så nej, är det ett 32 bitar operativ ja, men utan tune-up. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts