tompa76 Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Hej, Jag gjorde en liten tavla hos mina päron. Jag skulle ta bort alla kontona för att snabbare komma in i windows men efter att ha gjort det så kommer administratören upp i inloggningsmomentet och det går inte att komma in i windows nu! Vad är det för lösenord? Eller hur gör man? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Har man inte installerat med lösenord så ska rutan vara blank. Är datorn förinstallerad kan det vara ett lösenord men det brukar vara standard att inte installera något. Kolla med din leverantör om du inte kan komma in, speciellt om det är en "företagsdator". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Du måste ha angett ett lösenord vid installationen av datorn, såvida du inte fått den eller köpt den i befintligt skick av någon. Såg att någon tippsade att Administratör kan funka som lösenord, men jag tror det knappast. Det finns ju också någon linux-variant med en CD som kan lösa detta. Men någon kommer nog snart med lösningen. Vänta å kolla forumet då och då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Det finns gratis programvara som återställer ev lösenord om du måste det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lltf Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Ett bra tips NTpasswd ladda ner de från en annan dator t.ex oss en kompis bränn ut de på en cd med hjälp av alcohol 120 % bota cd så återställer du lösenordet om de itne skulle funka eller är problemmet värre en så ? :- så vet jag inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Har för mig denna funka. Hämta live-cd:n (iso-fil) http://ophcrack.sourceforge.net/ När du har brännt skivan är det bara att boota med den, när du startar datorn. (Tryck valfri tangent) Live-cd:n http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=666452 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 kanske behövs en redigering av länken lite.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 kanske behövs en redigering av länken lite.... Sikken otur. Servrarna måste precis ha börjat krångla eller nått. Funka för en stund sen. Edit: Ändrat ovan. Hitta en direktlänk. Hoppas den duger. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nalle-gbg Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Har för mig denna funka. Hämta live-cd:n (iso-fil) http://ophcrack.sourceforge.net/ När du har brännt skivan är det bara att boota med den, när du startar datorn. (Tryck valfri tangent) Live-cd:n http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=666452 Hej! Någon som kan svara på hur det här fungerar med live-cd? Har bränt ner filerna som finns på länken till en cd, har datorn avstängd, startar upp datorn med CD:n istoppad, har testat att trycka vilken tangent som helst, har även testat att trycka F2 och sen gå in på "Boot" och välja CD-drive...men jag kommer då fram till min vanliga inloggningsruta. Och på CD:n verkar det ligga kvar samma filer som brändes ner från början. Vad är nästa steg tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 CDn måste ju vara bränd som en Bootbar/Startbar CD ... Är inte ISO-filen gjord så, så kan du inte starta från CDn. Sen måste ju BIOS vara inställt så datorn söker efter en bootbar CD före den söker på hårddisken. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nalle-gbg Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 CDn måste ju vara bränd som en Bootbar/Startbar CD ...Är inte ISO-filen gjord så, så kan du inte starta från CDn. Sen måste ju BIOS vara inställt så datorn söker efter en bootbar CD före den söker på hårddisken. /LbL! Hur bränner man en CD som en startbar CD? Programmet som finns att hämta hem på ovanstående länkar går ju att hämta och bränna ner på CD...men går det att göra på olika sätt? Att ställa om datorn om så att den söker en CD gör man väl precis vid uppstart, trycker F2 alltså, och sen in under BIOS ändrar man till CD i stället för harddrives. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Hur bränner man en CD som en startbar CD? Programmet som finns att hämta hem på ovanstående länkar går ju att hämta och bränna ner på CD...men går det att göra på olika sätt?Att ställa om datorn om så att den söker en CD gör man väl precis vid uppstart, trycker F2 alltså, och sen in under BIOS ändrar man till CD i stället för harddrives. Du måste bränna .iso-filen som en image.... då blir den bootbar! Jag misstänker att du har brännt den som data-skiva.... då funkar den inte överhuvudtaget! Biosinställningen är precis som du säger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nalle-gbg Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Hur bränner man en CD som en startbar CD? Programmet som finns att hämta hem på ovanstående länkar går ju att hämta och bränna ner på CD...men går det att göra på olika sätt? Att ställa om datorn om så att den söker en CD gör man väl precis vid uppstart, trycker F2 alltså, och sen in under BIOS ändrar man till CD i stället för harddrives. Du måste bränna .iso-filen som en image.... då blir den bootbar! Jag misstänker att du har brännt den som data-skiva.... då funkar den inte överhuvudtaget! Biosinställningen är precis som du säger! Ja, som dataskiva tror jag. (Eller är jag rätt säker på) Att bränna som image...tillåts det göras som ett val i XP vid bränning eller måste det till ett annat brännarprogram typ Nero eller nåt sådant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Ja, som dataskiva tror jag. (Eller är jag rätt säker på) Att bränna som image...tillåts det göras som ett val i XP vid bränning eller måste det till ett annat brännarprogram typ Nero eller nåt sådant? Du kan använda ett gratis brännarprogram, t.ex. Ashampoo Burning Studio Free. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Ja, som dataskiva tror jag. (Eller är jag rätt säker på) Att bränna som image...tillåts det göras som ett val i XP vid bränning eller måste det till ett annat brännarprogram typ Nero eller nåt sådant? Som JoWa säger... du behöver ett brännarprogram! ImgBurn är ett bra alternativ till JoWa´s Ashampoo. Det finns svensk språkfil att lägga till, så blir det busenkelt! http://www.imgburn.com/index.php?act=download Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 -> e-son: Du måste bränna .iso-filen som en image.... då blir den bootbar! NEJ NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ! Om inte det som finns på CDn när du skapar ISOn, är bootbart, så blir den ALDRIG bootbar bara för du bränner den som ISO! Jag kan ju bränna en ISO-fil från en CD som bara innehåller Musik, tror du att den blir bootbar när du stoppar in den i din dator då ... Du måste t ex ha nåt som kallas för 'boot.img' på CDn. Hittade ingen höjdarsajt nu i all hast, men här kan man iallafall få en idé om hur det går till att göra en bootbar CD: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=311 /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 -> e-son: Du måste bränna .iso-filen som en image.... då blir den bootbar! NEJ NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ! Om inte det som finns på CDn när du skapar ISOn, är bootbart, så blir den ALDRIG bootbar bara för du bränner den som ISO! Jag kan ju bränna en ISO-fil från en CD som bara innehåller Musik, tror du att den blir bootbar när du stoppar in den i din dator då ... Du måste t ex ha nåt som kallas för 'boot.img' på CDn. Hittade ingen höjdarsajt nu i all hast, men här kan man iallafall få en idé om hur det går till att göra en bootbar CD: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=311 /LbL! Man alltså.... sluta nu att förvirra killen! > Tror du verkligen att dom lägger ut en iso som heter "ophcrack LiveCD" utan att göra den bootbar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nalle-gbg Posted September 29, 2008 Share Posted September 29, 2008 Ja, som dataskiva tror jag. (Eller är jag rätt säker på) Att bränna som image...tillåts det göras som ett val i XP vid bränning eller måste det till ett annat brännarprogram typ Nero eller nåt sådant? Som JoWa säger... du behöver ett brännarprogram! ImgBurn är ett bra alternativ till JoWa´s Ashampoo. Det finns svensk språkfil att lägga till, så blir det busenkelt! http://www.imgburn.com/index.php?act=download Tackar för svar. Lösningen blev dock att hjälpen redan fanns närmare än jag trodde. Så blir det när man inte kan så mycket. Hade ju Nero i datorn och på svenska dessutom. Där fanns möjligheten att bränna som "Image" och det gick bra. Fick även igång datorn på LiveCD:n efter omställning i Bios där den Bootade från CD först. Sen efter 10 min körning kom mitt lösenord till Windows upp i klartext i en resultatruta. (Testar lite på min egen dator för att lära mig mer om hur det fungerar) Kom upp en del andra sökningar också i resultatrutan där det stod "empty" o.s.v. men ändå stod något om NT-hashar och LM-hashar. Är det tillåtet att fråga om fortsättningen för sådana saker här tro? 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts