gsb Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Jag har nu kört Vista RTM sen slutet på december och börjar få nog. Att kopiera eller flytta filer till och från nätverksdiskar tar väldigt lång tid. Jag har tom avinstallerat AV-programmet och det hjälpte till viss del. Det tar så lång tid att det (faktiskt) går fortare att starta en virtuel XP-maskin i VirtualPC och i stället göra manövern där. Är det fler än jag som upplever samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Jag skulle tro att detta har att göra med Vistas autotuning-funktionalitet som i de flesta fall ska göra att det går _snabbare_ och inte långsammare Testa att slå av det genom att köra netsh interface tcp set global autotuninglevel=off från en cmd med Admin-rättigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 14, 2007 Author Share Posted March 14, 2007 Jag har nu kört: netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled Testar och återkommer. Tack på förhand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gleed Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Har samma problem när jag ska föra över filer mellan min vista-dator och min bärbara som är kopplad till nätverket. När jag delar ut en mapp med bärbara och ska tanka filerna med vista så tar det sjukt lång tid. Det går dock mycket snabbare (normal hastighet) om jag delar ut en mapp i vista med full behörighet och lägger in där från bärbara. Fick du till det genom att slå av autotuning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 Fick du till det genom att slå av autotuning? Nej jag märker ingen större skillnad. Är inställningen permanent eller måste jag köra kommandot varje uppstart? /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Nej jag märker ingen större skillnad.Är inställningen permanent eller måste jag köra kommandot varje uppstart? Ok, ändringen är permanent. Vad har du för nätverkskort och vilken drivrutin använder du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 Ok, ändringen är permanent. Vad har du för nätverkskort och vilken drivrutin använder du? Intel PRO/1000 PL, drivare: 9.6.31.0, 2006-11-16 Edit: Jag har nu uppgraderat till 9.7.32, 2007-02-01. Hoppas att det gör någon skillnad /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Japp, det är inte osannolikt att nya drivare avlöser problemet. Testa annars det som föreslås i http://support.microsoft.com/kb/932170/en-us Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts