Gå till innehåll

Hjälp, skapa ny partition i Windows XP


L-L

Recommended Posts

Hej, jag har Windows XP SP2 Home Edition.

Sedan datorn var ny har det funnits två partitioner - dels C: som vanligt, dels en extra som heter D:. Nu skulle jag vilja ta lite av C för att göra ytterligare en, eller ännu hellre göra D större på C:s "bekostnad".

Jag har tyvärr ingen aning om hur man skall gå till väga. Har försökt följa Microsofts instruktioner på http://support.microsoft.com/kb/309000/ men när jag kollar på "Disk Management" i consol tree så dyker visserligen såväl C som D och något som heter PQSERVICE upp, men det finns ju inget verktyg för att skapa (eller ta bort) partitioner? Jag är inloggad med admin-rättigheter, det är nämligen den enda användaren, men skall man logga in på något annat sätt?

Tacksam för hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta går inte med XP:s diskhanteringsverktyg. Om du har tillgång till en Vista-DVD så kan du använda diskhanteringsverktyget som följer med där (du behöver endast boot från DVD:n, du behöver inte installera Vista). Diskhanteringen i Vista låter dig nämligen krympa befintliga partitioner för att sedan slå ihop det med en annan partition eller skapa en ny sådan.

Annars blir det till att använda tredjepartsprogram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...