Magnus molin Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Hej, Undrar om det är mycket krångel med att installera ett annat operativsystem! .. alltså jag undrar inte Hur man gör utan, jag menar med drivrutiner osv! Just nu har jag Windows XP Professional SP2 installerat på datorn! men hade tänkt att upgradera till Vista! =) Hur är det då med drivisar!? mycket problem? .. jag har en sprillans ny dator! (byggt ihop själv) .. så jag vet inte om dom medföljande drivisarna är till för Vista också! Jag har en Intel Core 2 Duo 2.40 GHz Processor och ASUS P5B WIFI AP / Deluxe Moderkort! Skulle ni rekommendera x64 Windows? eftersom moderkortet stödjer x64 :] .. Vet inte om jag ska skaffa 32-bitars eller 64-bitars operativsystem! "Microsoft.Windows.Vista.x86.DVD" Vad menas med x86 ? 86-bitars? trodde bara det fanns 32 och 64-bitars! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest phillekille Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 x86 version kan du köra ifall du inte har 64-bits processor... Du kan nästan säga att x86 e som 32-bitarsversion men ett annat namn. Men Intel Core 2 Duo rekommenderar jag x64-bits OS eftersom att du har användning uttav mer minne. Innan du installerar Vista kan du ju kolla på tillverkarnas hemsidor, där brukar de senaste drivrutinerna finnas. En del drivrutiner som är till XP fungerar också i vista har jag sett. Ladda ner dem och lägg dom på en skiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Hej, Kör Vista Upgrade Advisor så får du reda på eventuella problem med hårdvara eller avsaknad av drivrutiner, http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=65926&clcid=0x409 // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted March 17, 2007 Author Share Posted March 17, 2007 Ja jag har nu kört "Windows Vista Upgrade Advisor" och det visade inga som helst problem, jo bara NOD32 och lite annat! men annars så skulle det funka bra! Men vet ni om den grejen sökte igenom drivrutiner till moderkortet och grafikkort osv osv?? så man inte behöver bekymra sig om det .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Japp, den kollar drivrutiner/hårdvara också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted March 17, 2007 Author Share Posted March 17, 2007 Japp, den kollar drivrutiner/hårdvara också Det stog bara att den inte kunde hitta drivisarna i datorn! =S men det ska tydligen funka .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Ditt moderkort är iallafall Vista-certifierat så det är inga problem Vad har du för grafikkort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted March 17, 2007 Author Share Posted March 17, 2007 Ditt moderkort är iallafall Vista-certifierat så det är inga problem Vad har du för grafikkort? Grafikkortet är då inget att hurra för! =/ Det är ett Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2 .. (PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D) Förstår mig inte riktigt på det där grafikkortet! Det står att man kan "bygga" på mera minne på det, ska ju egentligen vara 128MB från början, tror jag =S Inte säker .. I windows så visar den iaf att det är 512MB på grafikkort. Ska skaffa mig ett nytt och mycket bättre grafikkort snarast! .. pallar inte med detta gamla =/ .. eller gamla och gamla, är ju helt nytt (köpt med den nya datorn) men tog inte "den bästa" hehe =P Vill ju ha Minst 512MB .. eller nått som är bättre! Kanske kan tipsa lite? =D Här nedan är iaf en bild på vad Windows Xp säger om grafikkortet .. kan det stämma att det verkligen är 512MB ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest phillekille Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Hmm. Har du delat minne i grafikkortet med ditt vanliga minne? Har du EVEREST Ultimate Edition och kollat? Ett bra program som du kan kolla allt i datorn, det bästa programmet jag har hittat som kollar mer exakta värden i din dator jämfört med andra program som jag har testat. Windows XP kan man inte alltid lita på. Eftersom det har hänt mig samma sak. Den har sagt att jag har en dator på 900MHz med 769MB RAM, när jag har 2200MHz och 760MB RAM. I EVEREST står det 2200 MHz och 760MB RAM. Det finns grafikkortsdrivrutiner till ditt kort till vista på NVIDIAs hemsida att ladda ner. GeForce 6,7, and 8800 series v101.41 Beta driver GeForce 6, 7, and 8800 series v100.65 WHQL driver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Turbocache innebär att vanligt minne lånas till grafiken, du kan ha 128MB på grafikkortet men sedan lånas resten av det vanliga RAM-minnet. Du bör kunna justera hur mycket minne som lånas i BIOS. Ska du köpa ett nytt kort så se till att det blir ett DirectX 10-kort, det finns redan Geforce 8800 men det kommer 8600-varianter som är billigare inom kort... även ATI är på G med nya DX10-kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted March 18, 2007 Author Share Posted March 18, 2007 Ja enligt EVEREST Ultimate Edition så har jag 512 MB =S Nej jag har inte delat mitt minne med grafikkortet, Vet inte ens hur man gör! =P Ja men då verkar det som om jag har 512 MB .. men, jag köpte Dark Messiah häromdagen (det nya might and magic spelet) och det kräver ju 2 GHz, 512 MB grafikkort! =S men ändå så flyter det inte riktigt, var tvungen att ha allting på "LOW" .. Fast att det stod i spelet att rekommenderade inställningar var "HIGH" ( *Rekommended options) .. aja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Du behöver inte göra delning manuellt utan den görs automatiskt utan att du märker det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted March 18, 2007 Author Share Posted March 18, 2007 Du behöver inte göra delning manuellt utan den görs automatiskt utan att du märker det Ja jag märker det, hittade ingenting i BIOS =S hehe .. Men det syns varken i EVEREST eller i Windows att jag har mindre RAM-minne =S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Nej detta syns bara på ett ställe. Starta Prestandainformation- och verktyg och klicka på "Visa och skriv ut information". Där ser du under Grafik hur mycket grafikminne som används. EDIT: Dedicerat grafikminne: Så mycket minne har du på ditt grafikkort Dedicerat systemminne: Om du har ett integrerat grafikkort, typ Intel 945G så visas här hur mycket systemminne som det integrerade grafikkortet använder. Delat systemminne: Vanligt RAM-minne som kan utnyttjas av grafikkortet om det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ado Posted March 22, 2007 Share Posted March 22, 2007 ditt grafikort har 512 MB men de är inte så bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 22, 2007 Share Posted March 22, 2007 ditt grafikort har 512 MB men de är inte så bra Vad menar du? 512MB på grafikkortet är väl alldeles utmärkt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts