Gå till innehåll

Förinstallerat skräp


L-L

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som stör mig enormt mycket på alla usla förinstallerade program som datortillverkarna skickar med?

Igår och idag fixade jag mina föräldrars IBM (ca 5 år gammal) med recovery-CD, dvs. startade på ny kula med Windows XP och allt. Men det var jobbigt att få till en snygg installation, optimerad med endast de program man faktiskt behöver. Just IBM-programmen var väl 4-5 st. till antalet, dessutom blev jag rätt sur på Microsoft Works 6.0 som vi beslöt oss för att ta bort - men det var omöjligt att göra det smärtfritt med avinstalleraren (det blev den hårda vägen, haha).

När allt var rensat och jag gick till Microsoft Update, så var det dags att installera ca 20 uppdateringar + SP2 + ca 80 uppdateringar! Gissa om det tog tid. Som om inte detta vore nog installerade jag en HP "allt-i-allo-skrivare", där en mängd program ingick, som det bara var att ta bort direkt. Inte minst eftersom ett av dem hängde sig konstant och ett annat inte funkade som det skulle. Skäms på Hewlett-Packard. Tur att det finns bra register-rensare, annars skulle nog systemet inte må så bra.

Med Comodo Firewall och Avira Antivir får det väl anses vara en lyckad installation nu till slut.

Vore kul att höra lite de erfarenheter ni andra har; t.ex. om vissa datortillverkare är värre än andra? Personligen har jag Acer, och visst var det många irriterande program på den men jag har nog lyckats ta bort allt - förutom diverse DLL-filer och annat som programmen brukar lägga i WindowsSystem32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst phillekille

Jag köpte förra sommaren -06 en HP Pavilion bärbar dator zv6273EA

Jag fick med massa skitprogram första gången man startade datorn. Det som var bäst var Norton Internet Security 2005 :o

Det jag gjorde var att jag satte i Windows XP skivan som jag fick med datorn och installerade om datorn utan programvaran. Sedan installerade jag drivarna och lite program ifrån program-DVD skivan.

Men det funkar fint. Tillverkarna installerar ju och lämmnar med program till datorn för att dem skall kunna utnyttja sakerna, tex. Bränningsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera om med enbart XP-skivan, och inte recovery, är förstås det bästa man kan göra - om man nu är beredd att lägga ner lite jobb på att själv installera andra program man kan behöva. Tyvärr för min del så har jag ingen sådan, och efter kontakt med Microsofts support har jag fått höra att jag heller inte är berättigad till en orginal XP-CD trots att jag ju har fått det förinstallerat på datorn vid köp! Helt otroligt.

EDIT: Det finns ju i och för sig en poäng i att leverara datorn med program, t.ex. bränningsprogram, för oerfarna användare som aldrig verkar bli erfarna heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo och det är ju det första man gör tar bort alla onödiga program som ligger förinstallerat. Det märkte jag på den Dell jag köpte 2005. Det fanns något från F- Secure och även brännarprogram som som var medskickat. Efter detta går man ju igenom systemet och kollar tjänster mm, samt optimerar det som behövs.  Detta var inte fallet med den dator jag köpte via Dustin 2002 där fanns bara XP installerat och Recoverys var medskickat. På datorn från Dell fick man göra en XP-CD från systemet när man tyckte allt fungerade då i början efter genomgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste då säga att när jag läst detta, så är jag egentligen glad över att ha en Fujitsu-Siemens med en Windows XP Home OEM-version.

Varför:

Fördelar:

1. Du får ett rent Windows med SP2 utan massa tilläggsprogram/skräpprogram.

2. Alla eventuella eftertillkomna uppdateringar efter SP2, ligger på den medföljande skivan "Drivers&Utilities", du behöver bara hämta (i skrivande stund) ca 42 uppdateringar från Windows Update.

3. Du får valfriheten att lägga till de Medföljande program du vill ha/inte ha.

4. Jag slipper att fylla i vare sig licensyckel eller att aktivara Windows vid en installation. Det sköter installationen om automatiskt

Nackdelar:

1. Jag kan inte välja hur stora partitioner jag vill skapa vid en installation, antingen en stor partition, eller valet en partiton (C:) på 10 GB och en resterande på övrig del av hårddisken(D:)

2. Det krävs fler omstarter än vid en tradfitionell XP-installation.

3. Jag kan inte uppdatera drivruitnerna, förräns de på skivan "Drivers&Utilities" XP SP2-uppdaterinagrna är installerade (vilket tar ca 1 timme!). Därefter kan jag uppdatera drivrutiner och lägga till de program från skivan som jag önskar, vilket bara iofs är två stycken. Win DVD och MediaOne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta påminner mig om på den tiden jag köpte min första moped- 1956. Det första jag gjorde då, var att trimma den innan den ens gått tio mil och det var man ju inte ensamen om precis. Vilka tider det var, då fanns det inga datorer och bilarna var också riktiga bilar när det blev dags för köp. Idag kan man inte göra något själv på en bil nästan. Jag köpte en Opel Astra ny i höstas och jag har bara öppnat motorhuven 1 gång. Men vilken bil! Nu är man ju också för gammal, för att meka med bilar, så då är det bra att datorerna finns, åtminstone vad det gäller mig.

Kan tilläga, att endast då jag fick en företagsdator 1997 med Win 95 behövde jag fylla i licensen. På dom senaste köpen 2002 och 2005 har det bara varit att starta datorerna och välja profil och någon aktivering har heller aldrig behövts. Den jag köpte på Dustin 2005 var en Compaq Evo 310 Dellen är en Dimension 5000OnOff och likaså Power som nu heter Expert kan man få en riktig XP-CD, men bara om man tar en diskussion med dom. I övrigt så ligger ju återställningen direkt på datorerna, man startar om och väljer något, F3 eller liknade, så installeras systemet om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pluto

Senaste köpet en bärbar HP från dustin, Men tyvärr fick jag inte med någon riktig Vista skiva utan man fick bränna en egen skiva och det fungerar ju rätt bra idag men om ett par år vill jag nog inte se den skivan något mer.

Ett stort plus med min bärbara vara att jag fick med Works 8.5 och Roxio brännprogram som jag älskar, Körde förut med Offic och nero men efter lite omtanke så behöver jag ju inte mer funktioner än de 2 programen åvan.

Jag har haft 3 st märkes datorer och jag kommer nog inte köpa någon sådan mer.

Som det känns nu kommer jag bygga nästa dator själv med sådana delar jag vet är bra och presterar bra även när det gäller mjukvara kommer jag väga in funktion, pris och det kraven jag har på programmen, Tex. varför köpa hela officpaketet när det räcker med WordPad som hänger med Windows när jag ändå bara antecknar min ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa era inlägg!

Köper man en ihopplockad dator går det väl bra att starta med ett rent OS. Men hur är det med bärbar egentligen, är man inte alltid förpassad till en märkesdator i så fall? Då kanske Fujitsu-Siemens, som ByggareBob har, är ett bra val.

OlleBull, menar du att varuhusen går med på att skicka med en XP-skiva (eller motsvarande) om man tjatar lite på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste ja också va me.  ;D

Det finns massor av program på cd:arna, men många av dom är för gamla. Fx Nationalencyklopedin med quicktime 3. Sån skit installerar man inte. Och som på works-cd:n, Microsoft encarta från sekelskiftet. Och så en cd med nero 5. De e grejer de.  ;D Man får strunta i att ha sånnt som inte går att uppdatera.

Eller som Plun brukar skriva. Gamla cd:ar är ölunderlägg.  ;D

ByggareBob.

Ja har också en Fujitsu och ingen av nackdelarna i din lista finns med på min dator. Konstigt va? Tar bara två sekunder med drivrarna här. Sparade från Fujitsu-Siemens hemsida. Och ja kan göra vad ja vill med partitionerna. Inga problem här.  :)

Inga ölunderlägg i datorn.  ;D

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa era inlägg!

Köper man en ihopplockad dator går det väl bra att starta med ett rent OS. Men hur är det med bärbar egentligen, är man inte alltid förpassad till en märkesdator i så fall? Då kanske Fujitsu-Siemens, som ByggareBob har, är ett bra val.

För mig fungerar installationen mycket bra (har redan ominstallerat XP 3 gånger), visserligen är det en "multilingual recovery DVD", men BIOS känner av vilken språkversion som skall installeras.

Det som möjligen retar mig är att det är en "extra" omstart i installationen, samt att jag inte får valet att partionera hårddisken efter eget tycke och smak...

Det jag kan avråda ifrån, är isåfall de datorer där "recoveryskivan"  ligger som en egen partition

(Packard-Bell bl. a.).

Se bara till att du har en CD eller DVD som följer med operativsystemet 

Landsfiskalen:

Jag har en Fujitsu Siemans Scaleo J, kan ju vara olika för olika modeller??? ::)

Drivers&Utilities skivan autostartar ett språkovberoende program som heter "patch@home-pc" och patchar alla Uppdateringar/säkerhetspatchar efter SP2 (ca 2,14GB). Då slipper jag att hämta så mycket uppdaterinagr via MS Update.

Därefter, och först därefter, kan jag installera drivrutiner...

(Visst kan jag göra som du säger, och hämta drivrutiner från FS hemsida, men då kan kanske något "otyg"

hitta in idatorn, t ex ett ölunderlägg ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A, de kan va modellerna det beror på kanske? Min är scaleo 400

Brukar sätta i drivers & utuluties direkt efter xp, utan internet. Och så kör ja driver-uppdateringarna efter alla program och sp2. Och till sist, kopplar in internet me brandvägg och sånnt.

Om det tar en timme så måste de va nått fel, tänkte ja.

Det kanske funkar bättre med att använda cd:arna i en annan ordning?

:) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som stör mig enormt mycket på alla usla förinstallerade program som datortillverkarna skickar med?

Igår och idag fixade jag mina föräldrars IBM (ca 5 år gammal) med recovery-CD, dvs. startade på ny kula med Windows XP och allt. Men det var jobbigt att få till en snygg installation, optimerad med endast de program man faktiskt behöver. Just IBM-programmen var väl 4-5 st. till antalet, dessutom blev jag rätt sur på Microsoft Works 6.0 som vi beslöt oss för att ta bort - men det var omöjligt att göra det smärtfritt med avinstalleraren (det blev den hårda vägen, haha).

När allt var rensat och jag gick till Microsoft Update, så var det dags att installera ca 20 uppdateringar + SP2 + ca 80 uppdateringar! Gissa om det tog tid. Som om inte detta vore nog installerade jag en HP "allt-i-allo-skrivare", där en mängd program ingick, som det bara var att ta bort direkt. Inte minst eftersom ett av dem hängde sig konstant och ett annat inte funkade som det skulle. Skäms på Hewlett-Packard. Tur att det finns bra register-rensare, annars skulle nog systemet inte må så bra.

Med Comodo Firewall och Avira Antivir får det väl anses vara en lyckad installation nu till slut.

Vore kul att höra lite de erfarenheter ni andra har; t.ex. om vissa datortillverkare är värre än andra? Personligen har jag Acer, och visst var det många irriterande program på den men jag har nog lyckats ta bort allt - förutom diverse DLL-filer och annat som programmen brukar lägga i WindowsSystem32.

Hihi.

Detdär är verkligen misshandel av datorer.

På mitt företag köpte vi datorer från dell.

Förinstallerade med "allt" på. inget kul alls. den jag "rensade" hade 69 apps pågående.

Min hemmaburk med samma OS har 21.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...