malin Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 hej! har just börjat använda min dator med windows xp homeed igen efter att den stått i garderoben i fem månader... plötsligt en dag började datorn starta om utan förvarning och nu när jag startar den kommer jag bara fram till ett meddelande som säger: "windows kunde inte startas. detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara. om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja "senast fungerande konfiguration" för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn kunde startas. om ett tidigare startförsök avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappentrycktes in eller om du är osöker på varför datorn inte kan startas kan du välja "starta windows normalt" . °felsäkert läge. °felsäkert läge med nätverk. °felsäkert läge med kommandotolk. °senast fungerande konfiguration. (de senaste inställningarna som fungerade) °starta windows normalt." sen räknar den ner i 30 sekunder och försöker starta. jag har provat alla alternativ och kommer alltid tillbaka till samma fönster... har städat datorn och tagit bort damm och sånt. ingen skillnad... vad ska jag göra? måste jag formatera om allting? har nästan inga backups... hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lltf Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Varför formaterra du inte hårddisken bara =? de brukar man göra när datorn inte allts funkar att starta upp ...eller reparera Os med windows installation cd/dvd genom att kilcka på r när den bootar Om du hade viktiga filer som du behöver rädda ur hårdisken så ladda ner (Pc Begginer) eller (ERD Commander ) sök bara på goggle så hitta du dom ladda ner dom... bränn ut dom i cd/dvd sedan... (du behöver en annan dator för att kunna göra detta) t.ex hos en kompis efter de så bootar du nån ut av dom programmer så över för du filer till den andra dator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Om du har en Windows-CD så kan du testa att reparera installationen enligt guiden på http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...4&Itemid=58 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malin Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 tack för svar! ok.. har en del grejjer på datorn som jag inte vill bli av med!! så ska försöka med pc beginner nu.. men hur gör jag rent praktiskt? boota fr cd:n och sen.... vad? antar att jag måste koppla ihop datorn med en annan dator eller? har en gammal bärbar som jag kan använda kanske. kabel? som ni förstår är jag på beginners beginner level Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Hej! Reparerar du Windows så försvinner inget från hårddisken. Tänk bara på att du måste uppdatera och installera SP 2 igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malin Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 windows xp homeed var redan installerat av leverantören när jag fick hem datorn så jag har ingen windowsskiva.. har lånat en xp pro men det verkar inte funka att reparera gnm den?! antar att det måste vara samma skiva installerat med från början eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patriot_chrille Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 hej!har just börjat använda min dator med windows xp homeed igen efter att den stått i garderoben i fem månader... plötsligt en dag började datorn starta om utan förvarning och nu när jag startar den kommer jag bara fram till ett meddelande som säger: "windows kunde inte startas. detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara. om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja "senast fungerande konfiguration" för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn kunde startas. om ett tidigare startförsök avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappentrycktes in eller om du är osöker på varför datorn inte kan startas kan du välja "starta windows normalt" . °felsäkert läge. °felsäkert läge med nätverk. °felsäkert läge med kommandotolk. °senast fungerande konfiguration. (de senaste inställningarna som fungerade) °starta windows normalt." sen räknar den ner i 30 sekunder och försöker starta. jag har provat alla alternativ och kommer alltid tillbaka till samma fönster... har städat datorn och tagit bort damm och sånt. ingen skillnad... vad ska jag göra? måste jag formatera om allting? har nästan inga backups... hjälp! det ända som hjälper då är en hel formatering med en Windows home/pro xp sp2 cd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Om du måste formattera så kan du sannolikt först rädda en del data mha Knoppix http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4620.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts