Gå till innehåll

Installation av XP - kommer alla partitioner att försvinna?


L-L

Recommended Posts

Hej,

Jag har XP SP2 Home och två partitioner, C + D. Om jag nu ominstallerar med XP-skivan, kommer hela hårddiskens innehåll - dvs C och D - att ersättas med enbart C eller kommer bara C att påverkas och D blir kvar som den är?

Skälet att jag frågar är eftersom jag har en massa backup-filer på D, som finns kvar när jag kör en recovery-CD - för det påverkar endast C - men om nu XP-skivan kommer att ta bort allt så måste jag ju bränna ut allt på D som extra backup... fast det kanske man borde göra ändå?!

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha just två partitioner är att det underlättar vid ominstallation, då du i ditt fall kan stoppa allt du vill spara på partitionen D och sedan i installationsprogrammet välja att formatera och installera Windows XP på partition C (och därmed lämna partition D orörd) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Aha, ja det är ju just det jag är ute efter - att kunna ha alla installationsfiler för program, alla dokument m.m. på D: medan Windows ominstalleras inbart på C: och lämnar D: orörd. Sen är jag ju inte dummare än jag tar backup på de viktiga filerna ändå. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Fördelen med att ha just två partitioner är att det underlättar vid ominstallation, då du i ditt fall kan stoppa allt du vill spara på partitionen D och sedan i installationsprogrammet välja att formatera och installera Windows XP på partition C (och därmed lämna partition D orörd) :)

Hej Stenis!

Har liknande fråga. Har gjort en ominstallation av XP på C. Men är inte nöjd med resultatet. Något har gått snett

från grunden. Önskar därför göra en ny installation på D. Måste jag öppna datorn och skifta plats med diskarna?

Så att C blir D och vice versa?

/candela ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls, det är bara att välja att installera på D, Windows sköter automatiskt detta. Du kommer dock att under uppstart av datorn få två XP att välja på där standardvalet går till den senaste installationen, som i ditt fall blir D :)

Tac för svaret. Men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Använder Recovery-skiva (Windows XP Home Edition Servicepac 1.a) som följde med datorn (Dell 8300)

När jag kommer till setup får jag meddelande "[i]Installationen kan inte fortsätta eftersom versionen på CD-skivan är äldre än den Windowsversion som är installerad på datorn.

Varning. Varken filer eller inställningar kan återställas om du väljer att ta bort den nyare versionen av Windows som är installerad på datorn"[/i]Hur gör jag för att installera denna gamla version på D-disken? Jag får ju ingen valmöjlighet.

Tacksam om du kan ge mig en steg för steg info.

Vill naturligt vis behålla min senaste version på C-disken.

Med vänlig hälsning

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt, jag har hela tiden trott att det gällt en riktig Windows-CD. Med tanke på att det är en recoveryskiva så kan jag inte svara på om det går att köra in den på D, det verkar ganska osannolikt. Att den klagar på att den installerade versionen är äldre beror på att du antagligen har installerat SP1 pch det på skivan är SP1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recoveryskivornas "förbannelse" löser man genom att skapa en egen installationsskiva XP med SP2 inkluderat. Den här guiden funkar:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

Varför man sedan vill installera operativsystemet både på C och D begriper jag inte. ??? Verkar vara ett sätt att be om strul. Alla sätt är bra utom dom dåliga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recoveryskivornas "förbannelse" löser man genom att skapa en egen installationsskiva XP med SP2 inkluderat. Den här guiden funkar:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

Varför man sedan vill installera operativsystemet både på C och D begriper jag inte. ??? Verkar vara ett sätt att be om strul. Alla sätt är bra utom dom dåliga. ;)

Tack för tipset. ;D Anledningen till att jag vill installera om på D är att något gått snett vid återinstalleringen på C.

Trots alla genomsökningar kan jag inte fastställa vad som saknas. Accesstiderna är långa och ryckiga. Inget som har att göra med IE7. Måste troligen handla om grundkonfigurationen.

Vill göra jämförelse med nya uppdateringen av D med tidigare på C.

Medveten om att det kan bli strul. Har du tips på att undvika? ???

/candela 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medveten om att det kan bli strul. Har du tips på att undvika?

Nä, tipset är väl att inte göra det. I.o.f.s har jag aldrig gjort det själv så det kanske går galant.

Men du behöver en ren installationsskiva XP för att lyckas. En recovery funkar nog icke, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...