Gå till innehåll

Grafikkort!


Recommended Posts

Hej,jag har en problem.

Jag har en dator med en dålig grafikkort,och nu när jag har blivit äldre så vill man ju spela spel,men när en IT-tekniker kolla min dator sa han att jag behöver en low profile eller vad dem heter grafikkort.Jag vill först veta vad jag har för grafik kort och hur mycket MB det är på den,och var jag hittar den inne i datorn.

Sen säger folk att det inte säljs mer såna grafik kort...Men jag behöver till spel och andra saker,annars blir jag tvungen ju och köpa ny dator.Vet ni kanske nåt ställe/hemsida/företag som säljer såna,och skulle ni kanske kuna förklara lite om såna grafikkort,eller ge mig en länk till det....

Tack i förväg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 74
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst phillekille

Hej!

Du kan kolla ditt grafikkort på enkelt sätt:

Högerklicka på skrivbordet -> välj Egenskaper -> fliken "Inställningar" -> knappen "Avancerat" -> Filken "Bildskärmskort"

Där hittar du information om ditt grafikkort.

Low Profile "Brackets", är längden på kortets metallskiva som sitter där du stoppar in video-kabeln i kortet.

Hur gammal är in dator? efter som att ditt grafikkort inte säljs mer.

Jag har sett att man kan köpa iaf 3 år gamla grafikkort ännu. Så ditt kanske är äldre, ett borttaget ur sortimentet nyligen

Bra butiker:

Komplett.se

Datorbutiken.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Måste vara över fem, va? Jag har en gammal skrotig dator som är en "resevdator" om min går sönder. Den är cirka fem - sex år och eftersom det inte klarar PCI Express (bara vanliga PCI), är det högsta jag kan stoppa i 128 MB. Men, skit samma, det räcker som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är bara 15 år så jag vet inte så mycket,men gör mitt bästa...

När jag går in på system så står det såhär.

System:

Microsoft Windows XP

Professional

Version 2002

Service Pack 2

Var exakt kan jag se hur gammal den är?

Och finns det något ställer där man kan få tag på såna grafik kort?

Jag vet att det finns många olika?spelar det någon roll vilken det är?

jag behöver bara en som är över 64 MB för det är den jag har...

Min dator är Evo Compaq D5S,det är iallafall allt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst phillekille

aha en kontorsdator...

Men den klarar ju AGP, såg jag på en sida... varför inte skaffa det istället? det e bättre än PCI och billigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa,kan inte så jätte mycket om sånt,kan du kanske förklara vad AGP är och vad PCI är,eller kanske du har msn eller något som vi kan snaka mer på?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E de en sån här du har?

http://www.tigerdirect.com/applications/Se...p?EdpNo=1785918

AGP, PCI och PCI Express är bara olika kontakter, kortplatser på moderkortet.

AGP:n sitter lite längre bak än PCI. Och PCI Express finns bara på hyfsat nya datorer och är längre än vanliga PCI.

Om det är den datorn (länken) så finns det ett AGP uttag. Ett sånnt kort ska inte kosta mer än några få hundringar.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp,det är en sån,men vet någon nån tips vad jag ska söka? just nu så har jag nån intel grafik kort....passar alla grafik kort som är low profil,eller är det bara speciela,som typ navidia eller vad dem heter?plz ge mig länker någon...tack så mycket för dem som hjälper.

Btw...Alla AGP,är dem lowprofile alla eller?När jag söker på dem så kommer det även nåt TV-skit o sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så,har kollat runt lite,och har hittat dena;

http://www.misco.se/product/product.aspx?P...78079749S641920

behöver nog inte mer än 256 MB,men en fråga;

en 512 MB kort kostart typ 4000kr,eller jag såg en som va så dyr,sen så dena jag har e dubbelt så sämre,men den kostar 4 gånger mindre ungefär...av vilken orsak?

finns det något mer på dem som man kollar eller är det bara hur mycket MB dem har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De finns ju priser för alla. Även för dom som har gott om pengar.  ;D

Och så är det ingen ide' att köpa för moderna grejer till sin gamla burk.

För det kan va svårt att få de o funka. Kompabiliteten vettu. Och så funkar det ändå inte i en ny dator om man vill flytta kortet, för då ska de va pci-express.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skikade mail till dem på Misco.se om nån grafikkort,men dem e inte säkra på att den kortet jag just vill ha skulle gå till min dator,så jag vet inte vad jag ska göra..Dem sa att jag skulle kontakta HP/Compaq men det är typ väldigt svårt o få kontakt till dem,det står på sidan at dem ej har någon support e-mail,så jag får nog ringa ditt någon dag.

Tack så mycket för hjälpen IAF :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skulle tro att kortet funkar ändå. Men ja gissar.  :)

Det är samma som om ja skulle ringa till Fujitsu och fråga om min dator. Då vill dom ju bara att man använder deras delar.

När ja skulle byta ram, frågade ja och fick svar om deras minne. Men ja slängde i två kingston 512:or istället och de gick lika bra.  ;D och så ett radeon grafikkort, ett tv-kort och två extra hårddiskar och de funkar lika bra ännu.  ;D

Fast man kan ju ha otur också. Bli av med 500 spänn?  :P

Annars kan du fråga efter en gammal burk på fx siba. Dom måste ju ta emot gamla grejer. Och har man tur kan man få en reservdelsdator billigt.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller okej,jag har bestämt mig,jag ska köpa en grafikkort till dena här datorn...

Iaf; när jag sökte om datorn på internet och på HPs hemsida osv så stod det såhär:

"The computer has a free AGP slot (half height) that can be used

for future upgrades (like 3D video cards for gaming)."

Förstår inte så mycket av det...

Alltså min model är "Compaq Evo D51S"

Jag fick ju dena sidan av någon här i forum:

http://www.misco.se/Product/Section.aspx?S...78079749S641920

Är det någon här som är säker på att en av dem korten som är 256 MB+ passar till min dator?

Och jag undrar vad AGP 8x är?

Edit:

Så,här är några bilder på min burk när jag öppnade den för någon dag sen,det var väldigt mycket dam men jag tog bort den igen :D :'(

DSC00613.jpg

DSC00612.jpg

DSC00611.jpg

DSC00609.jpg

DSC00608.jpg

Andra bilder som jag har tagit från internet:

CompaqEvoD51S3.jpg

CompaqEvoD51S2.jpg

CompaqEvoD51S.jpg

Tack i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte vilken som e bäst. Hoppas nån annan kan svara på de?  ;)

Radeon 9250 e ju ett sånnt som ja har.  ;D Men det är inte helt bra, bättre än inget.  :D

Men det är väl ganska dålig cirkulation på luften i en sån liten låda? Och då borde nvidia-kortet va bättre, eftersom det finns en fläkt på det, tror ja. Radeon-kortet har ingen fläkt alls. Skulle tro att det blir lätt överhettat.

Så ja tror mest på nvidia-kortet. Men vänta en stund ifall nån mer svarar.  :)

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte vilken som e bäst. Hoppas nån annan kan svara på de?  ;)

Radeon 9250 e ju ett sånnt som ja har.  ;D Men det är inte helt bra, bättre än inget.  :D

Men det är väl ganska dålig cirkulation på luften i en sån liten låda? Och då borde nvidia-kortet va bättre, eftersom det finns en fläkt på det, tror ja. Radeon-kortet har ingen fläkt alls. Skulle tro att det blir lätt överhettat.

Så ja tror mest på nvidia-kortet. Men vänta en stund ifall nån mer svarar.  :)

:)

Ok ok,men du tror att dem ska passa?För på den Nvidia-kortet så är det 3 såna saker där nere som man sticker in i datorn,och ine i datorn på där man sätter in kortet,där e det 2 såna hål,och en är sån liten o en sån lite längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är "kroken" du undrar över så är det så på agp-kort för att det inte ska lossa från kontakten i bakkant.

Kolla bara att det stöder 1,5 volt...

Ok ok,men var står det?

Står bara deta i informations fältet:

"API-stöd DirectX 9.0, OpenGL 2.0

Central klockhastighet 350 MHz

Grafikprocessor/tillverkare NVIDIA GeForce 6200A

Installerat videominne (max) 256 MB - GDDR2 SDRAM

Max antal bildskärmar som stöds 2

Modell Instickskort

Produktbeskrivning Club 3D GeForce 6200 - grafikadapter - GF 6200A - 256 MB

RAMDAC klockfrekvens 400 MHz

Systemkrav Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows XP, Microsoft Windows XP 64-bit Edition, Microsoft Windows XP Media Center Edition, Microsoft Windows Vista

TV-gränssnitt TV ut

Typ av enhet Grafikadapter

Typ av gränssnitt AGP 8x

Videoutgång 2048 x 1536 / 85 Hz"

De borde väl funka med nvidiakortet också?

De e ju samma kontakt fick ja se nu.

:)

Joo,tror också att det borde funka men det jag tyckte var konstigt att det är tre såna små saker där nere haha,och det ska vara 2,en liten längre, och en sån kort... :D kanske itne spelar någon roll,men jag vill bara vara säker så jag köpper en rätt kort :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De e tre grejer på kortet, men dom två första passar i den ena och den korta längst bak stämmer också med kortet. Vet inte varför dom har gjort de så, men det passar. Samma på min.

Kolla bara så du har plats för kortet.

Nvidian va lika bred som plåten med kontakterna.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...