Majsan83 Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Hejsan! Har två stationära datorer och vill ha en internet anslutning på bägge. Har skaffat en router ''Linksys SD208''. Har även en kabel mellan datorerna. Problemet är: när jag går in på internet explorer så går det bra men sen när den andre går in (samtidigt som jag) så kommer det upp en ruta som säger något om ''ipadress-konflikt''. Vad är detta? Hur gör jag för att bägge ska kunna vara inne samtidigt...utan problem? Behövs det en till ipadress eller vad? tacksam för hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Hej Du har samma ip-adress på båda datorerna. Det är en switch (Hub) och inte en router som du har (Linksys SD208) För att få internet på båda datorerna måste du ha olika ipnummer. Vilken internetleverantör har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majsan83 Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 Jag har Glocalnet 24mbit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Då behöver du en internetdelare/router mellan modem och datorer. Linksys har mycket bra grejer som är prisvärda. Då får du också en "hårdvarubrandvägg" i samma enhet, och det är ett stort plus. Om du bestämmer dig för att köpa något, återkom i denna tråd så hjälper vi dig att installera. Du kan se din switch som en extremt bra grenkontakt som du kan koppla en nätverkshårddisk till för att ha ett mycket bra backupsystem som många skulle bli avundsjuka på . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majsan83 Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 Vad rekommenderar du för router? Behöver jag två ipadresser ändå? Och hur kopplar jag routern med modemet om jag nu bara behöver en ipadress? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 När du kopplar ihop datorerna med en router så får datorerna automatiskt separata ip-adresser. Oftast är det de sista siffrorna som blir olika... typ 192.168.0.1 och 192.168.0.2. Har du direktanslutning mellan datorerna så delar de IP-adress och den ena slår ut anslutningen på den andra, eller rentav varnar för konflikt som i ditt fall. Du kopplar in modemet i routern i stället för datorn. Sen kopplar du datorerna i varsin port i routern. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Gå in på komplett.se, där finns en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314078. iof 54mbit trådlöst, men det räcker långt. Du har även 4 portar för trådbundet nätverk. I denna apparat har du brandvägg, dhcp, etc dvs det viktigaste. Och den har fått mycket bra kretik och omdömmen av många Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Jag har BBB 24Mbit och jag har kopplat två datorer till mitt modem och det var inget problem. Jag behöver ingen router... Bara att koppla i nätverkskabel och köra på... varför är det inte så på glocalnet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 På BBB får du 5 dynamiska ipadresser, Glocal delar ut bara 1 till varje kund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smack Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 På BBB får du 5 dynamiska ipadresser, Glocal delar ut bara 1 till varje kund. ??? Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer? Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer?Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router Skulle tro att du kör kaka på kaka nu. Det skulle fungera bra ändå utan router. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smack Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer?Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router Skulle tro att du kör kaka på kaka nu. Det skulle fungera bra ändå utan router. Tack Borde fattat det, när man tänker efter ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Ok viste inte att Glocalnet bara delade ut en ipadress.. Men jag visste att BBB har 5 olika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the king Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 hur mycket delar com hem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Comhem ger normalt ut bara en IP-adress. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 (edited) Man behöver ju bara en IP-adress. Den sätter man på routern så får den i sin tur dela ut ip-adresser med hjälp av dhcp. Edited May 8, 2010 by odenxt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts