Jump to content

Xp´s backup (prof..)

LarsGustav

Recommended Posts

Jag har en sata2 hårddisk (300 GB) och har provat 2 st program som gör image-filer av en partition, båda programmet har misslyckats med det. Det fungerade förut när jag hade en "vanlig" Sata-disk.

Nu funderar jag på att köpa en extern disk på 320 GB och använda XP´s backup program till den. Men eftersom jag har råkat ut för så mycket extra skitarbete pga av de 2 tidigare programmen så är jag lite skeptisk om det ska fungera med XP´s.

Om jag använder detta program och gör en backup av hårddisken så gör den väl en komprimerad fil och lägger på den externa disken?

Borde det inte vara lika lätt att bara kopiera filerna från interna till externa disken utan använda något backup-program?

Om jag skulle göra så dvs kopiera rent av C: vilket Windows ligger på då kommer väl alla registerdata och allting med, eller?

Så om man är tvungen att lägga in Windows igen pga något fel så kopierar man bara över C: från externa och datorn är som förr, eller?

Eller hur gör man för att få med allt så datorn fungerar igen, nu fick jag lägga in Xp igen pga. att flera usb-portar sluta fungera (okänd enhet), i det läget skulle jag bara velat återställa windows med en backup eller kopia.

Eller för andra liknande windowsproblem, som gör att datorn låser sig eller vissa saker slutar fungera.

Blev lite rörigt :) Hoppas ni orkar läsa till slut.

Det enklaste är att använda backup-programmet och där välja att backa upp hela datorn. Då får du även med det som kallas System State och som bl a innehåller registerinstälningarna.

Kopierar du filerna direkt så får du inte med registret utan då måste du backa upp dom manuellt via Start-Kör-regedit.

Om du får problem med med XP annars så kan du ju också använda Systemåterställning.

Tack för ditt svar, när man tar backup på hela dator som du skrev tar den med andra partitioner än C: då, har två till.

Körde Norton Ghost förut och det var suveränt men det går inte längre med Sata2, om man har återställningspunkter hur gör man då om man inte kan starta windows?

Med Ghost starta man med en diskett/cd-skiva då.

Edit..

Snokade lite i backupprogrammet och där stod om man valde att ta backup på hela datorn så skulle man ha en diskett för återställning också.

Jag har ingen diskettstation  ???

Går det att bränna till Cd-skiva eller lagra på annat sätt annars är det väl rena stenåldern  :o