Jump to content

Problem med ominstallation av xp

boggan

Recommended Posts

Jag har problem med att ominstallera xp.

När jag stoppar i cd skivan så startar installationsprogrammet. Jag väljer då att installera xp, sen väljer jag att formatera den partitionen som jag vill installera på. När det är klart så börjar cd:n kopiera filer till datorn och efter det så startar datorn om. Allt bra så långt...

Problemet är att datorn hänger sig när texten "tryck ner valfri tangent för att starta från cd:n" dyker upp.

Har provat flera gånger, även på andra partitioner och även med och utan cd:n i cdläsaren.

någon som vet vad det kan bero på??

mvh/Peter

Finns möjligheterna till att koppla in ett PS/2 tangentbord till datorn så prova det.

Det fick jag göra på en dator jag skulle köra om. Dator slog i från USB portarna vid booten, varför vet jag inte? Men det funkade att då i stället koppla in ett PS/2 tangentbord.

Men om datorn i fråga nu inte har en PS/2 port så vet jag ingen annan lösning än att du ställer

CD-enheten där skivan är i som enda bootenhet och avaktiverar de andra....

/Anderzzon

var kanske lite otydlig innan.

Jag kan boota datorn från cd skivan om jag trycker ner en tangent inom 5 sekunder. Gör jag inte det hänger sig datorn. Det konstiga är att jag kan köra installationsprogrammet från cd:n och formaterar partitionen jag vill installera på men sen när datorn ska starta om så kommer samma text upp igen varpå datorn hänger sig efter 5 sekunder  ???

Det är precis som att den inte kan boota från hårddisken vilket den borde göra när installationsprogrammet startar om datorn.

Jag tror inte det är tangentbordet men jag ska ändå prova med ett PS/2.

/Peter

Du ska bara trycka valfri tangent när du sätter i cd:n.

Nästa gång det står så, ska du inte göra nånting.

Låt datorn va tills du ska skriva användarnamn o sånnt.

Föresten, där det står att du ska installera, alldeles innan där. ta bort partitionen o skapa en ny.

Har till o me för mig att man får upp ett felmeddelande om att man inte ska installera över en gammal installation.

:)

Det är precis så jag gör, andra gången texten kommer upp låter jag datorn va men då händer inget. Lät datorn stå i 10-15 minuter men varken hårddisken eller cd skivan jobbar. Fattar ingenting. Kan det vara något fel med hårddisken (SATA) eller har det blivit nåt galet i BIOS???

/Peter