Gå till innehåll

Snabbast: Vista eller XP?


L-L

Recommended Posts

Har jag förstått saken rätt:

Med "låg hårdvaruprestanda" går XP snabbare än Vista på datorn, men vid en viss hårdvarunivå (och den lär väl vara omtvistad) så går Vista om XP och datorn upplevs som snabbare - eftersom Vista är mer effektivt? Trots att det egentligen kan sägas vara "tyngre"? Så med riktigt snabb hårdvara kommer en Vista-dator att vara snabbare, mer effektiv än en XP-dator..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fråga :) Det är ju väldigt objektivt hur snabbt saker och ting fungerar men på min snabbaste dator så startar Vista snabbare än XP men å andra sidan känns XP lite rappare. Det sistnämnda beror på Windows Aero-gränssnittet då alla grafiska effekter är påslagna, om dessa stängs av känns Vista minst lika rappt som XP! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske är det lite komplicerat då! :)

Det känns som om det skulle vara motsägelsefullt att Vista kan vara snabbare än XP på en "snabb dator", men uppenbarligen kan det ju ändå vara effektivare då, om jag förstår dig rätt! Hur fort det går kan ju vara objektivt som du säger, men vissa saker kan ju även mätas i tid, t.ex. att starta datorn... med XP startar min bärbara på 30 s., vilket känns bra (har aldrig provat Vista, men tror att det skulle vara för trögt på min dator). Att sedan Comodo-brandväggen skall ta 90 s. på sig att tillåta internetåtkomst är en annan femma... detta problem kommer de nog att åtgärda snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...