Gå till innehåll

Mission Impossible?


Recommended Posts

Har ådragit mig en kompis datorproblem.

Problemet: Fujitsu-Siemens Scaleo 600 med XP Home som inte går att starta annat än i felsäkert läge. Vid                 

                start i normalläge slår den av sig själv efter att bootscreenen arbetat färdigt. Provat reparera

                med "fixboot" och "fixmbr" samt en reparationsinstallation - resultatlöst.

                Vid reparationsinstallationen kör den hela vägen fram till första omstart men stänger sedan

                av sig själv. Efter repartionsinstallationen kommer man inte heller in i felsäkert läge. Det

                kommer istället fram ett meddelande om att det inte går att installera XP i felsäkert läge.

               

Lösning:      ??? ??? ??? 

               

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att plocka ur/koppla ur all onödig hårdvara ur datorn (det som går att plocka ur), Föst och främst givetvis perifera grejor som usb-tillbehör, skrivare osv. Om inte det hjälper så kanske även interna grejor såsom ljudkort, nätverkskort osv. Ibland får windows fnatt om det blir för mycket hårdvara att identifiera på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte hunnit svara på några timmar. Har plockat ur hårddisken och hängt dit den som slave i en annan dator och håller just nu på att kopiera "rädda" kompisens döttrars "viktiga filer". En nätt historia på 25 gig som ska in på en extern hårddisk.

Hårddisken verkar vara frisk. Tyvärr har datorn ett moderkort med mycke hårdvara integrerat (ljudkort, nätverkskort, usb o.s.v.) Förutom grafikkortet hittar jag bara ett ynka pci-kort och det är till ångmodemet.

Det sitter två 256 mb ramminnen. Jag har provat att plocka ur dom och kört dom ett och ett och låtit dom byta plats. Är det rimligt att tro att båda skulle ha gett upp samtidigt, borde väl gå att köra datorn med ett ensamt?

???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte sannolikt att båda gått samtidigt, fast inget är ju omöjligt. Det kan vara någon diskenhet eller moderkortet som gett sej också. Fast du kan ju testa med en fullständig ominstallation efter du har räddat all data. Det kan ju tänkas funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört memtest på ramminnet. Inga fel.

Om det skulle ligga en taskig windowsinstallation på hårddisken skulle det då inte komma upp felmeddelanden om att vissa filer (typ hal.dll) saknas? Efter bootsekvensen slår datorn bara av utan ett enda felmeddelande.

??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duvet, i windows kan vad som helst hända. Jag hade en jättekrasch i windows häromdan, trodde på hårdvarufel ända tills jag startat om den med ubuntu där den startade perfekt. Det kanske kan va nåt förresten, kolla datorn med en live-CD, tex knoppix. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4620.0

Jag har alltid med en sån cd när jag ska felsöka en dator, om knoppix funkar så är det oftast mjukvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om knoppix funkar så är det oftast mjukvarufel.

Tack för alla tips, men knoppix funkar inte. När datorn ska boota från Knoppix-CD:n så gör den som tidigare, stänger av sig.

Jag har nu testat grafikkort, ramminnen, hårddisken, bios och det ser ut att vara OK.

Jag gissar på hårdvarufel i moderkortet, processorn eller nätaggregatet i nu nämnd ordning.

Ägaren är inte intresserad av att kosta på detta så det får väl bli en ny dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt in bios med default-inställningarna.

Jag provade att göra en nyinstallation (inkl. partionering och formatering). Datorn läser in alla drivrutinerna från skivan och startar om. Den börjar sedan installera enheterna med kvarvarande tid 39 minuter. Den håller på en stund och installerar enheter, kvarvarande tid 34 minuter. Pang- så slår den av.

Mycket skumt.  ???

Börjar fundera på om det inte är något fel på hårddisken, detta  trots att jag kört Seagates diskcheckprogram på den och fått resultatet att disken är OK. Har tyvärr ingen annan disk för tillfället för att testa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som den blir för varm, och därför stänger av som en skyddsåtgärd.

Kolla att fläktarna fungerar som de ska, och damsug strömagregatet så att det är rent från damm.

Likaså i grafikkortsfläktar etc. Det bästa vore även att byta kylpasta mellan cpu och fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lämnat tillbaka "skrället". Ägaren skulle använda den som ankare till båten. Alla sätt är bra utom de dåliga. Man får bita i det sura äpplet och inse att man inte är bäst på allt, som man trodde. ;)

Tackar forumet för support, stöd och glada tillrop ;D

Skönt att sitta vid sin egen burk som går...:-*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå en Dell dator. Och det har inte varit några problem att få hjälp än så länge.

Mycket tillmötesgående so far. Var tvungen att få nytt minne då det pajade för mig.

Fick nytt inom 2 dagar genom personlig leverans från nån firma de anlitar...

Någon dag senarer följde supportsnubben upp mitt ärende med ett samtal till mig.

Det kallar jag support o bra kundrelationer....

Dell är bra grejer, tyvärr så infinner det sig kanske sk. Måndagsex. i bland, men så är det ju med allt.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...