Gå till innehåll

Ominstallation av XP; blåst av M$? [EDIT: kanske inte blåst trots allt]


L-L

Recommended Posts

Min dator är en Acer (bärbar), till vilken endast recovery-skivor medföljde. Varje gång jag har ominstallerat systemet har jag gjort det med dessa skivor, men som bekant är datorn fylld med diverse skräpprogram (som jag startat en annan tråd om tidigare) från början. Därför har jag drömt om att installera från en riktig XP-skiva. Sagt och gjort, jag gjorde mig en kopia av en orginal-skiva och tog reda på min cd-nyckel (äkta och laglig som ni förstår) med något litet program. Installerade om XP, allt funkade perfekt. Blev förtjust av att se ett helt rent XP, det har jag nog aldrig gjort i hela mitt liv innan. MEN! plötsligt dyker det upp en ruta om aktivering. Och då dög minsann inte min cd-nyckel. Slut på det roliga.

Det var således bara en sak att välja på - ominstallera igen på det gamla vanliga sättet med recovery-skivor.

Varför blev det så här med aktiveringen, någon som vet? Om Microsoft anser att jag inte har rätt till en orginal-skiva med XP, så gör det mig riktigt besviken faktiskt. Det är ju ingen som helst principiell eller moralisk skillnad på att jag installerad med Acers recovery-lösning mot att jag själv installerar ett rent XP. Enda skillnaden är ju att jag avstår från programvara (från Acer m.fl.) som jag egentligen betalade för i och med datorköpet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen liten MS klisterlapp (Certificate of Authenticity) på datorn med en produktnyckel? Den nyckel du lyckats få fram är nog ACER's oem vl nyckel som är föraktiverad på recoveryskivan. Men som sagt, det borde finnas en liten klisterlapp (troligen på undersidan) med en produktnyckel för XP, den ska gå att använda.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClasP, ja nyckeln jag fick fram (med det lilla programmet) bör ju vara en OEM-nyckel. Och det stämmer, det finns en lapp på undersidan med en helt annan nyckel. Om jag skulle göra ett nytt försök, tror du att jag skall installera med OEM-nyckeln som förut med aktivera med "den andra nyckeln"? Eller installera med "den andra nyckeln" (alltså inte OEM) och slippa aktivera?

vulfgar, det gick dock utmärkt att installera med nyckeln (uppenbarligen OEM-nyckeln då). Det var som sagt aktiveringen, som man har 30 dagar på sig att göra, som inte gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att installera med den nyckeln som finns på lappen under datorn.

Men du kommer troligtsvis bli tvungen att aktivera den med, genom internet och om inte det går så måste du ringa in.

Inget farligt med att ringa MS och aktivera windows.

Gör det nästan dagligen i mitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att installera med den nyckeln som finns på lappen under datorn.

Men du kommer troligtsvis bli tvungen att aktivera den med, genom internet och om inte det går så måste du ringa in.

Inget farligt med att ringa MS och aktivera windows.

Gör det nästan dagligen i mitt arbete.

Tack för tipset. Skälet att jag inte aktiverade via telefon när det inte gick att göra online, var att jag då trodde att det inte var en tillåten installation jag hade gjort. Vilket som sagt verkade helt befängt. Men ok, installation samt aktivering med nyckeln under datorn skall alltså gå bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...