Gå till innehåll

PDF-tråden


L-L

Recommended Posts

Jag skulle vilja skapa denna tråd för att dela med mig av mina PDF-erfarenheter, samt bjuda in till andras åsikter och tips! Ämnet avser gratisverktyg för PDF.

1. Läsa PDF

Som många andra har jag tyckt att Adobe Reader ( http://www.adobe.com/se/products/acrobat/readstep2.html ) är lite väl omfattande och tungt. Därför har jag sökt efter många alternativ, och testat säkert 6-7 st. Ett av de mest kända alternativen är väl Foxit Reader ( http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php ) som har den stora fördelen att programmet är minimalt i storlek och mycket snabbt. Dessutom behöver det inte ens installeras vilket gör det portabely. Tyvärr väljer jag bort Foxit Reader av två orsaker. Främst beror det på extrahering av text - om man har ett PDF-dokument och vill markera/kopiera text, så har det funkat riktigt dåligt för mig. Problem med radbrytningar och svenska tecken. Markering av bilder är inte heller så bra tycker jag. Dessutom stör det mig att man lockas av att uppgradera från "Reader" till fullversion. Övriga PDF-läsaralternativ har jag glömt, eftersom jag tyckte att de allihop var mer eller mindre mediokra.

Mitt val blir Adobe Reader. Det är det klart mest kompletta programmet, och kan hantera text m.m. på ett bra sätt. Att det sedan tar en stund (men inte en evighet!) att starta, får man leva med. Bättre att skaffa en snabbare dator än att kompromissa med PDF-läsaren!

2. Skapa PDF

Enda möjligheten att skapa PDF gratis verkar vara att använda en virtuell printer. Det finns flera sådana. Jag har testat en populär variant: PrimoPDF ( http://www.primopdf.com/ ). Helt OK, väldigt enkel och har några inställningsmöjligheter. Men den verkliga "dräparen" anser jag vara PDFCreator ( http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator ) som har betydligt fler möjligheter att justera kvalitet på dokumentet (eller presentationen) man skapar. Man kan även välja färginställningar; RGB eller CMYK (optimering för utskrift respektive tryck, tror jag), vilket i och för sig inte spelar så stor roll för de flesta.

Värt att nämna här kan ju även vara office-paketet OpenOffice.org ( http://www.openoffice.org/ ), vilket jag använder som en utmärkt ersättare till Microsoft Office. Det finns en inbyggd PDF-exportör, men ärligt talat tycker jag inte att den är så mycket att hurra för. Har inte lyckats hitta en enda inställning för PDF-kvalitet. När jag provade att göra PDF av en enda sida text, blev filen dessutom dubbelt så stor (~65KB) som med PDFCreator. OpenOffice.org känns dock fortfarande som ett mycket bra office-paket, så kombinerat med PDFCreator kan man göra bra dokument och presentationer.

3. Ändra i PDF

Här kommer det stora bekymret. Jag har inte hittat ett enda program som överhuvudtaget kan göra en enda ändring i en PDF-fil, såsom det dyra Adobe Acrobat Pro kan göra. Har någon ett tips? Vad jag däremot har hittat är ett mycket bra program för att sammanfoga eller separera PDF-sidor. Det finns ett par olika program, det jag har fastnat för är PDF Split and Merge ( http://www.pdfsam.org/ ). Jättebra om man t.ex. gör ett stort Word-dokument (eller hellre OpenOffice.org!) med innehållsförteckning och sidnumrering. Så vitt jag vet kan man inte börja "några sidor ner" i dokumentet med sin numrering, man saknar viss frihet. Då kan man ju i stället göra separata dokument för t.ex. framsida, innehållsförteckning, abstract och allt vad man vill - varefter man gör olika PDF-filer med PDFCreator - och till sist sammanfogar dem till den hela PDF-filen i PDF Split and Merge.

Hoppas att någon har inspirerats, samt kanske har egna tips eller synpunkter att tillägga här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra initiativ tycker jag, att skapa denna lilla reflektion över pdf-filens mysterium...

Jag tror att det inte går eller ska finnas den möjligheten att ändra i ett pdf-dokument pga att skydda den som skapat dokumentet från början. Naturligtvis ska författaren själv kunna ändra i sin fil, och det kan han/hon med det stora programmet "Acrobat", men inte från någon reader som du redan klurat ut.

Hursomhelst, bra jobbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. :)

Ditt tillägg var bra, jag tänkte på det medan jag skrev men glömde bort det sen. Det stämmer ju att PDF är tänkt att vara ett dokumentformat för distribuering, man skall således egentligen inte ändra i filen, men nu finns ju möjligheten ändå med Acrobat.

Jag har ingen bild av vilka forumbesökarna är, men rimligtvis bör det ändå finnas många som producerar dokument av olika slag, som skall distribueras? Då är ju PDF mycket bra, dels av författarskälen som du nämner Venoms, dels eftersom det är plattformsoberoende. I stort sett alla har ju Adobe Reader (eller undantagsvis ett alternativ) också. Dessutom är ju PDF ett flexibelt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa! Dräpare kanske var att ta i, det är trots allt bara en pdf-printer, inte Acrobat... men en suverän printer i alla fall.

PDF Split and Merge kräver Java kanske jag skall tillägga, men det har ju nästan alla installerat. Lycka till med filerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan "börja längre ned" med sidnummrering, sidhuvud osv. Iaf i både Word 2003 och Word 2007 :)

Är du helt säker på att det funkar i 2003? Jag har många bekanta med Word 2003 som har nämnt problemet för mig. I så fall måste funktionen vara väl gömd, i alla fall i 2003 (har inte testat 2007, och använder bara OpenOffice.org nu). Det minst dåliga, som jag kunde göra, var att börja första sidan med nummer noll och se till att inte visa den siffran... räckte oftast men inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera NITROpdf (www.nitropdf.com). Vissrligen kostar programmet ca 700 kr, men man kan göra allt som går att göra med Acrobat och mer därtill. Nitro har tagits fram av de ursprungliga utvecklarna till Acrobat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyska CAD-KAS vill ha $79 för sin PDFEditor (www.cadkas.de), som enligt deras hemsida "can write annotations, add text, change the text (correct spelling errors, change old phone numbers...) or delete words completely. Add or delete pictures and vector graphics and add text in any font you want! Select, move and copy and paste text, picture and vector graphic objects with the pointer tool."

Kan kanske vara en lösning för punkt 3 i den här trådens första inlägg? Har själv inte testat programmet, dock.

En annan lösning är förstås att först konvertera till Word-format, redigera innehållet och sedan skapa ett nytt pdfdokument. Själv är jag rätt nöjd med precisionen hos SolidConverter (www.solidpdf.com), men nitropdf, som redan nämnts, är kanske mer prisvärt idag? Det här blir en något billigare, men betydligt omständligare process och risken är förstås att layouten fördärvas - värre ju mer komplicerat dokumentet är.  I dagsläget skulle jag nog testa PDFEditor, om jag inte hade någon programvara alls för  såna här övningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BEGEs
Det var ett bra initiativ tycker jag, att skapa denna lilla reflektion över pdf-filens mysterium...

Jag tror att det inte går eller ska finnas den möjligheten att ändra i ett pdf-dokument pga att skydda den som skapat dokumentet från början. Naturligtvis ska författaren själv kunna ändra i sin fil, och det kan han/hon med det stora programmet "Acrobat", men inte från någon reader som du redan klurat ut.

Hursomhelst, bra jobbat.

På jobbet (ÖKV) har vi fått problem p.g.a att det inte går. Två stycken har blivit ovänner. Den ena verkar tro att den som producerar pdf-dokument (MAC) jävlas med honom (PC) just för att det inte går att ändra i dokumenten. Så jag letar förtvivlat efter ett sätt att ändra i dokumenten, räcker inte med att dela upp sidor, utan det bör gå att bara ta ett stycke. Vi har mycket begränsad ekonomi och jag vill absolut inte att någon börjar använda piratkopior. Det bör väl tilläggas att det är ovana datoranvändare (PC) som tror att problemet är personligt, inte datarelaterat. Stämningen är dålig, fick ta MAC-användaren i försvar vilket ledde till att PC-användaren vände sitt hat även mot mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst finns det alternativ som liknar Acrobat väldigt mycket men som kostar en tiondel! Bra om man behöver lite fler alternativ än bara läsa, printa pdf och "splitta/merga". Ytterligare ett program kanske kan vara Foxit PDF Editor, kostar dock $99. http://www.foxitsoftware.com/pdf/pe_intro.php

BEGEs: Tråkigt att läsa. Du kanske kan övertyga PC-användare om att PDF först var tänkt som ett format för distribution? Och som nämnt ovan av Bugeyes och nosie (och mig), det finns åtminstone några alternativ som inte är så dyra. Det bästa kanske ändå är att arbeta på ett sådant sätt, så att man inte behöver ändra i en PDF. Man låter PDF:en utgöra det slutgiltiga dokumentet för det man skall presentera/distribuera. Om PC-användaren du pratar om nu vill göra ändringar, så får han väl använda kommentar-funktionerna i Adobe Reader, och sedan passa över bollen tillbaka till MAC-användaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just för mig att kolla storleken på Adobe-mappen på min dator, som endast innehåller Adobe Reader. Ca 150 MB! Det är ju vansinnigt, jämför detta med Foxit Reader - är den inte omkring 2 MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hanterar numera alla pdf dokument via kword.

http://ubuntu.wordpress.com/2007/04/10/con...the-formatting/

;)

...som dock bara gäller för Linux.  :-

Gjorde ännu en koll igår natt på vilka PDF-läsare som finns; testade 3-4 st. Blev lika besviken som vanligt och gav upp. Får nog fortsätta med Adobe, fast jag har just avaktiverat PDF-stödet för Internet Explorer - vill hålla Adobe Reader så enkel och stand alone som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Har testat Foxit Reader nu igen, det går nu bra att kopiera text från dokument - inga problem med svenska tecken längre. Däremot lyckas jag fortfarande inte kopiera bilder så bra som Adobe gör. I Foxit kan man bara ta en snapshot och kopiera bilden exakt som den visas på skärmen, men i Adobe (om jag inte minns fel nu, det är länge sen) kan man markera aktuell bild och kopiera, i fall dess verkliga format är större så får man med det.

Ett litet bekymmer med Foxit finns för helskärmsläget, som jag gärna använder för presentationer (litar inte på PowerPoint). Såväl en knapp syns, som rullist. Lyckas inte få bort dem. Inte godkänt, för presentationsläge!

Nu blir det faktiskt Foxit för mig i fortsättningen verkar det som (ända tills jag måste presentera något seriöst med min dator nästa gång), har haft ett par sanslöst irriterande problem med Adobe. Dels när jag uppgraderade från 8.0 till 8.1, det blev blåskärm. Dels när jag gjorde en nyinstallation av 8.1 (formaterade emellan), den vägrade helt enkelt att installera! Sökte på Adobes sidor, men lösningarna fungerade inte. Märkligt, att den vägrade installera sig på ett rent system (kanske det var för rent, hade ju kört ett par registerrensare).

Och faktum kvarstår, Foxit - installerat - är ca 4 MB stort. Adobe - installerat - är ca 200 MB stort (och skall rota sig djupt in i systemet som om det vore en trojan)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gurkjuice

Själv har jag Adobe Reader, men har inte lyckats att installera 8an, utan får köra med 7...

Jag har Vista och har provat att installera 8 många gånger men alltid står det efter ett tag att installeraren inte kan nå dem temporära filerna den extraherat (typ, kommer inte ihåg helt)

Någon som vet hur man får senaste Adobe Readern på Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gurkjuice

Kollade precis och fann att en ny version, 8.1 fanns.

Håller på att installera den nu, och det går prima :)

Här är mitt fel med 8.0 för dem som vill veta (problemet är ju löst nu men det är kasst att dom inte fixat detta innan):

adobefel.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla detta alternativ, om det är något att ha...

http://pdfill.com/index.html

Tack för tipset, det verkar dock inte riktigt vara något för mig.

---

Har faktiskt hittat något i Foxit Reader som är mycket bra (trodde bara att Adobe hade det), nämligen högre upplösning för "snapshots". Om man markerar ett område, t.ex. där en bild är, så kommer man bara att kopiera med 72 dpi. Det man ser på skärmen helt enkelt. Detta kan ändras i Preferences/General, jag valde 300 i stället, och kan nu således göra mycket skarpare snapshots! En bra finess om man vill kopiera en bild från ett PDF-dokument med hög upplösning.

För min del har Foxit Reader stigit i graderna, och lider nu endast av den lilla reklamtexten, samt en massa funktioner som man inte får tillgång till eftersom de bara finns i "Pro"-versionen. Dessutom,

Ett litet bekymmer med Foxit finns för helskärmsläget, som jag gärna använder för presentationer (litar inte på PowerPoint). Såväl en knapp syns, som rullist. Lyckas inte få bort dem. Inte godkänt, för presentationsläge!

Det är inte självklart att Foxit passar alla, men jag skulle tro att den är en bra ersättare till Adobe Reader för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Nytt (i denna tråd) om PDF-läsare: Adobe Reader Lite rekommenderas varmt.

Fördelar gentemot Adobe Reader: inte en massa plugins som en av hundra använder. Programmet startar nästan lika fort som Foxit Reader. Dessutom sparar man en massa diskutrymme, långt över 100 MB, varav ca 90 sparas tack vare att Adobe Reader Lite inte sparar installtionsfilerna, såsom Adobe Reader gör. Det finns ingen uppdateringsfunktion, det får man sköta manuellt. De flesta kanske ser det som en nackdel, men jag ser det som en fördel då man tar mer kontroll över programmet och inte behöver ge det tillgång till internet.

Fördelar gentemot Foxit Reader: Adobe Reader Lite, liksom vanliga Adobe Reader, visar PDF-filer på ett bättre sätt. Vissa funktioner, t.ex. genomskinliga element, renderas inte som de ska i Foxit.

Med Lite har jag hittat helt rätt och jag tror att det finns fler som skulle uppskatta det mer än vanliga Reader! Det finns dessutom på svenska om någon vill ha det.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...