Jump to content

Bugg hos Vista angående bredband

Palleman

Recommended Posts

Hej!

Jag bor i Lund och är student här och jag har precis köpt Vista. Jag installerade det för 2 veckor sen och då funkade allting precis felfritt. MEN, när jag kom hem igen efter jag hade varit borta ifrån Lund en vecka så funkade helt plötsligt inte Internet, eftersom det var sent så tänkte jag inte så mycket och att om det inte funkar imorgon så ska jag ringa kundtjänst och se vad deras problem är.

Nästa morgon så funkade det inte och jag ringde upp Bahnhof så var/är min leverantör. Och de sa att Lunds Energi håll på att uppdatera sina routrar/servrar och att de snart skulle vara fixat. Jag väntade och det funkade fortfarande inte, så jag ringde dagen efter. Då hade det kommit upp en bugg/konflikt med Vista där Vista inte lyckas få ett IP (troligen, eftersom jag inte får ett IP, men jag finns i lokalt nätverk) längre och att de jobbade på problemet och att det skulle lösas snarast. Men så den följande dagen så sa dem att det är Vista som har buggen i sitt system så alla i Lund som har Vista kan inte surfa på Internet. Och att de inte kunde göra något att bara Microsoft kunde åtgärda problemet, vilket blir problematiskt eftersom att kunna skicka ut en uppdatering så underlättar ju det att man har Internet så man kan ladda ner den. Samtidigt att sådana uppdateringar tar tid att fixa tydligen.

Jag är inte så duktig på datorer eller sådana nätverkstekniska frågor. Men kan det vara så att det blir en konflikt med det nya IPv6 protokollet, eftersom antagligen uppdateringarna som gjordes är nog att de uppdaterade till det. Eftersom det funkade innan server uppdateringarna så måste det ju vara något sådant.

Lite lösningar som kanske funkar:

Om man skulle koppla en router till bredbandet och kör det därimellan om de har problem att skicka ett IP till Vista så kanske det går att skicka till routern först som i sin tur ger ut ett IP till Datorn.

Eller, jag har en bärbardator också som har XP, så om jag skulle köra min trådlösa router till bredbandet och koppla till den till datorn och sedan dra en kabel ifrån den bärbara till min stationära och bara dela Internet på det viset. Men eftersom jag inte kan Vista så bra, så undrar jag om någon vet hur man gör?

Som sagt eftersom jag inte kan så mycket om nätverktekniska frågor så undrar jag vad ni tror om problemet, iofs ska jag ringa imorgon så jag får reda på exakt vad som är problemet för Vista, eftersom problemet verkar ganska allvarligt.

Tack på förhand!

Vänligen,

Paul Sandström

Vista innehåller ju en del nya funktioner i nätverksstacken. Börja med att köra kommandot från en CMD med adminrättigheter:

netsh interface tcp set global autotuning=disabled

I egenskaperna för nätverksanslutningen kan du avaktivera att IPv6 ska användas för anslutningen.

Testa det så hoppas jag att det fungerar bättre! :)

Tack för svaret..

Men då blir mina följd frågor:

Jag själv har kladdat i kommandotolken och jag själv inte kunde göra visa saker på grund av att det stod att jag inte har behörighet, hur får man upp en CMD där man har sådana rättigheter.. Sen så kan du förklara anledningen till att stänga av att inte använda IPv6 och om jag inte misstar mig så funkade inte det heller när jag försökte, fick ju ingen IPv4 IP heller, eftersom jag har ju båda protokollet igång samtidgit..

Och vad gör detta kommandot netsh interface tcp set global autotuning=disabled?

Utöver det tror du mina andra lösningar funkar? (temporära)

Sök fram "cmd" i Startmenyn och högerklicka den och välj "Kör som administratör". Netsh-kommandot stänger av en ny funktion i nätverkstacken som inte är kompatibel med all hårdvara.

IPv6 används knappt idag och definitivt inte av internetleverantörer, därför kan du lika gärna stänga av det.

Tack för hjälpen ännu en gång :)

Men tror du att det kan hjälpa eller kan det bli en konflikt om man kör båda protokollen. Nu är jag inte hemma så jag kan testa direkt, men kommer rapportera resultatet efter helgen. Enligt alla som har bredband som går igenom Lunds Energi som har Vista har samma problem, så det kan nog hjälpa många isf.

Även kundtjänsten lät ju väldigt hopplös om att det skulle gå föräns nya uppdateringar kom till Vista, så har det funkat tidigare i andra liknande problem. Kunde det inte varit du som jobbat där på kundtjänst istället :)

Vänligen,

Paul Sandström