H4xx0R Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 "Nej det är inget försenat aprilskämt. Falling Leaf Systems har faktiskt släppt en alfaversion av sina DirectX 10-kompatibilitetsbibliotek för Windows XP. Detta gör det möjligt att köra DirectX 10-kod på andra operativsystem än Windows Vista. Man gör detta genom att kompilera om geometri-shaders ner till ren maskinkod. Detta gör det faktiskt möjligt att köra DirectX 10-kod med hårdvara som inte är det. Som vi skrev innan är detta endast en alfa-build och antalet funktioner är väldigt begränsade, men Falling Leaf Systems Alky Project verkar vara det som alla väntat på. Under de kommande månaderna lovar man släppa nya versioner med mer och bättre exempel. " http://www.nordichardware.se/nyhet,12746.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 Har sett det där och det verkar mycket intressant! Samtidigt bör man också kunna ifrågasätta Microsoft som hävdar att DX10 inte går att få att få in på XP... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Jag testade att ladda ner efter denna länk: http://www.technospot.net/blogs/download/#dxxp (DirectX 10 RC2 Fix1 for Windows XP) Man bör även uppdatera till DirectX 10 RC2 Fix 2.1 efter installation. Funkar sedan fint. Kör nu xXP med DX10, ser ut så här enligt Everest: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Jag har även sett "rykten" om att DX9.L ska ersätta DX10 för XP. Men jag vet inte hur pass mycket sanning det ligger i det. Här är en artikel tex: http://www.theinquirer.net/en/inquirer/new...-for-windows-xp Vad jag vet så finns inte DX9.L att ladda ner från MS ännu och ser inga tecken på att det kommer heller. Någon som vet mer om detta kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Jag har även sett "rykten" om att DX9.L ska ersätta DX10 för XP. Men jag vet inte hur pass mycket sanning det ligger i det.Här är en artikel tex: http://www.theinquirer.net/en/inquirer/new...-for-windows-xp Vad jag vet så finns inte DX9.L att ladda ner från MS ännu och ser inga tecken på att det kommer heller. Någon som vet mer om detta kanske? DX9.0L är såvitt jag vet vad DirectX9 i Windows Vista kallas. DirectX 10 för XP kommer aldrig att komma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Belsebub... om du läser länkadressen så ser du att detta var en nyhet 16 October 2006... för två år sedan. Det var innan Vista kom ut ens i RC1. På den tiden hette det som skulle bli DirectX10 just DirectX9.0L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Ok, men jag blir riktigt yr av detta med directX Om man har Vista kan man alltså ha directX10.0 som senaste? Och kör man med XP vilken directX-version kan man ha då som den senaste? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Med XP har du DirectX9.0c och förhoppningsvis den senaste uppdateringen från Microsoft. Senast uppdaterad 13-Mars-2008. http://www.microsoft.com/downloads/details...6a-9b6652cd92a3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Aight! Men är det vad ska man säga.. samma innehåll i DirectX för vista och xp( DX9c och DX10)? Eller betyder det att man bara kan uppnå bästa grafik i spel etc. om man kör med Vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Aight!Men är det vad ska man säga.. samma innehåll i DirectX för vista och xp( DX9c och DX10)? Eller betyder det att man bara kan uppnå bästa grafik i spel etc. om man kör med Vista? Någon som vet och kan förklara för mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Om du tänker dig DirectX som ett skafferi eller kylskåp... : ...då är du korte Xp och når alla hyllornas godsaker upp till näst översta hyllan(9.0c). Heter du långe Vista så når du även översta hyllan med isfacket (de ä coolt) (10.0, 10.1). Har du skor med höga klackar (DirectX10 grafikkort) så kan korte Xp ändå inte nå ända upp... men det kan långe Vista. Härmed inte sagt att höga klackar är något att ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Väldigt fin metafor. Ok, det betyder alltså att inget fulhack i världen kommer att göra så xp når upp till översta hyllan? Tackar för ett fint svar annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Väldigt fin metafor.Ok, det betyder alltså att inget fulhack i världen kommer att göra så xp når upp till översta hyllan? Tackar för ett fint svar annars jo men du, korte Xp kanske växer till sig med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts