Gå till innehåll

Bitlocker knasar sig - kan ej uppgradera


jonasos

Recommended Posts

Har kört Vista RC2 men då den snart går ut så har jag köpt Ultimate. För att kunna uppgradera behövde jag göra C: - partitionen större, vilket jag gjorde med Paragon Partition Manager. Inga problem med detta - partitionen är nu större och allt funkar som innan förutom en sak... Bitlocker klagar då på att den inte fattar om Bitlocker är av eller på. (Se bifogad bild). På grund av detta vägrar mitt nyinköpta Vista att uppgradera. Kör jag Startup Repair Tool eller vad det heter så hjälper inte det, inga fel hittas. Inga fel hittas heller med gamla SFC, System File Check. Jag tror alltså allt har att göra med att något påverkades av att ändra storleken på systempartitionen, men det verkar vara omöjligt att komma runt problemet!

Datorn är en stationär Fujiutsu utan TPM-chip. Har heller aldrig aktiverat Bitlocker på annat sätt heller.

Vad kan man göra???

Och en relaterad fråga: kan man inte som i XP ominstallera hela systemet men ha kvar program, inställningar etc? Som det låter nu verkar man ju bara kunna göra en "clean" installation eller uppgradera, vilket alltså inte är möjligt just nu.

Förslag mottages extemt tacksamt, vore sååå skönt att slippa ominstallera allting på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...