skifree Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Hejsan! Byggde ihop min nya dator förra veckan och idag installerade jag "Windows Vista Ultimate 64 bitars SVE OEM". Det mesta funkar bra men Vista säger att jag bara har 3 gb minne. Vad är felet? Är det någon inställning eller? Kollar jag i CPU-Z står det att jag har 4gb minne. Tacksam för hjälp. Har sökt på forumet och nätet men inte hittat någon info. mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Välkommen till forumet! Vad har du för moderkort? Med vissa Asus moderkort visas bara 3 av 4GB RAM. Har sett på andra forum någonting med "Memory remapping feature", en inställning som måste aktiveras för att ett 64-bitars OS ska se allt minne. Kika i BIOS om du har någon sådan inställning. http://support.microsoft.com/kb/929605 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skifree Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 Var precis som du sa. Hade på känn att det var något i BIOS som ställde till det. Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts