L-L Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 Jag undrar över en ganska obetydlig sak, nämligen tray-ikonerna som man ju kan gömma. I inställningarna för detta, så ligger det kvar en massa gamla ikoner från program jag avinstallerat! Trots att jag kört CCleaner och ytterligare tre registerrensare, så finns faktiskt ikonerna kvar just i inställningarna. De måtte vara väldigt väl dolda i Windows, har någon en aning om hur de kan rensas bort? Som sagt, det är praktiskt sett obetydligt, men ändå principiellt viktigt tycker jag - att kunna hålla ett system helt rent och fritt från gamla spår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 Här är lösningen: Här är lösningen. I registereditorn: I HKEY current user: softwaremicrosoftwindowscurrentversionexplorer I nyckeln TryNotiFy raderar du dessa 2 värden: Iconstreams och Pasticonestream Därefter startar du aktvitetshanteraren genom högerklick på aktivitetsfältet och avslutar explorer.exe klicka i samma fönster på ny aktivitet och skriv explorer.exe och kör. Dom tidigare objeckten-iconerna är nu borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted May 14, 2007 Author Share Posted May 14, 2007 Aha, jag hittar TrayNotify, men där finns endast ett REG_DWORD som heter BalloonTip, Value Data = 5 ? Sökte även efter de två värden du nämner, men ingen träff! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 Märkligt, jag gjorde nyss proceduren och det funkade. Egentligen också meningslöst, för allt kommer ju så småningom tillbaka. Men efter rensningen så fanns bara BalloonTip, efter omstart av datorn så är dom andra värderna: IconStreams och PastIconeStream tillbaka. Kanske någon annan som har ett svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted May 14, 2007 Author Share Posted May 14, 2007 Ja, konstigt. Värdena är som sagt redan borta men ikonerna finns uppenbarligen kvar i listan över tidigare ikoner... Tack ändå, OlleBull, det är inte hela världen! Räknar ändå med att installera om systemet när Comodos nya brandvägg 3.0 har kommit (idag väntas betan komma), då skall jag börja på ny kula EDIT: nu är det rensat, men jag har inte en aning om hur det gick till. Har bara kört CCleaner och RegSeeker som vanligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 CCleaner tar inte bort detta och inget annat program eller för den delen, så antagligen spökar det hos dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted May 15, 2007 Author Share Posted May 15, 2007 Märkligt. Men vad är i så fall CCleaners option "tray notifications cache" under Advanced? Rensar det om man har valt för särskilda ikoner att permanent gömma alt. gömma bara när den är inaktiv? Det verkar så, när jag har använt den funktionen och startat om, så har ikoner visats i tray-fältet, som tidigare varit dolda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Den fliken har jag aldrig använt i CCleaner, så du kanske har rätt. Hade inte nåt "tray notifications cache" att bocka i eller på min version och använder inte programmet så ofta heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts