Gå till innehåll

Rensa "tray notification cache"


L-L

Recommended Posts

Jag undrar över en ganska obetydlig sak, nämligen tray-ikonerna som man ju kan gömma. I inställningarna för detta, så ligger det kvar en massa gamla ikoner från program jag avinstallerat! Trots att jag kört CCleaner och ytterligare tre registerrensare, så finns faktiskt ikonerna kvar just i inställningarna. De måtte vara väldigt väl dolda i Windows, har någon en aning om hur de kan rensas bort? Som sagt, det är praktiskt sett obetydligt, men ändå principiellt viktigt tycker jag - att kunna hålla ett system helt rent och fritt från gamla spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lösningen:

Här är lösningen.

I registereditorn:

I HKEY current user:

softwaremicrosoftwindowscurrentversionexplorer

I nyckeln TryNotiFy raderar du dessa 2 värden:

Iconstreams och Pasticonestream

Därefter startar du aktvitetshanteraren genom högerklick på aktivitetsfältet och avslutar explorer.exe klicka i samma fönster på ny aktivitet och skriv explorer.exe och kör.

Dom tidigare objeckten-iconerna är nu borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag gjorde nyss proceduren och det funkade. Egentligen också meningslöst, för allt kommer ju så småningom tillbaka. Men efter rensningen så fanns bara BalloonTip, efter omstart av datorn så är dom andra värderna: IconStreams och PastIconeStream tillbaka.

Kanske någon annan som har ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, konstigt. Värdena är som sagt redan borta men ikonerna finns uppenbarligen kvar i listan över tidigare ikoner... Tack ändå, OlleBull, det är inte hela världen! Räknar ändå med att installera om systemet när Comodos nya brandvägg 3.0 har kommit (idag väntas betan komma), då skall jag börja på ny kula :)

EDIT: nu är det rensat, men jag har inte en aning om hur det gick till. Har bara kört CCleaner och RegSeeker som vanligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Men vad är i så fall CCleaners option "tray notifications cache" under Advanced? Rensar det om man har valt för särskilda ikoner att permanent gömma alt. gömma bara när den är inaktiv? Det verkar så, när jag har använt den funktionen och startat om, så har ikoner visats i tray-fältet, som tidigare varit dolda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...