Gabriel82 Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Hej! Jag undrar, jag har två datorer en som står hemma hos mina föräldrar och en hemma där jag bor. Båda med windows server 2003 SP2 och 24 MBIT Telia ADSL. Nu undrar jag om det går att koppla samman dessa så det blir som ett näteverksåsom om de stod i samma LAN. Att jag ska kunna skriva ut hos dom och dom hos mig osv. Likaså om det går att få som "enheter" precis som på LAN. Är evigt tacksam på svar. MVH Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Det spelar ingen roll om datorerna står på varsin sida av jordklotet, det enda som krävs är att du har rätt portar öppna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel82 Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 Men vilka portar ska öppnas och hur funkar det? Kan du ge en liten enkel beskrivning? Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Om du har en router på varje sida så måste du sätta upp port forwarding på exempelvis 135, 137-139 samt 445, annars räcker det med att se till att File and printer sharing är färbockat i Windows-brandväggen! Svårare än så är det inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Är det verkligen en bra ide att öppna de portarna? Att koppla ihop näten med vpn låter som en bättre ide tycker iaf jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Är det verkligen en bra ide att öppna de portarna? Att koppla ihop näten med vpn låter som en bättre ide tycker iaf jag. Ja det har du rätt i, det är ju absolut något att ta i beaktande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel82 Posted May 24, 2007 Author Share Posted May 24, 2007 Men hur öppnar man smidigast VPN i windows server 2003? Har en Belkin Pre-n router i ena enden och en XyZel från telia i andra. //Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Kolla på http://www.microsoft.com/technet/network/vpn/default.mspx så hittar du allt du behöver, steg-för-steg-guider osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts