Gå till innehåll

Att rensa gamla nätverksanslutningar


Shurik

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det finns ett sätt att rensa gamla nätverksanslutningarna som används inte mer?

När jag installerar ett nytt kort skapas det en extra anslutning. Till slut blir det ansl num 1,2,3 etc.

Jag vill behålla bara dem aktuella anslutningar och rensa bort dem gamla.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta efter den med ipnummer som går ut till internet och som har subnätmask, den ska sparas resten som inte har något kan du ta bort.

Ett tips är att göra en backup på registernyckeln innan du börjar att rensa...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och hur ska jag göra det?

Låter för kompliserad. Finns det inte nåt verktyg för att förenkla det hela?

mvh

Leta efter den med ipnummer som går ut till internet och som har subnätmask, den ska sparas resten som inte har något kan du ta bort.

Ett tips är att göra en backup på registernyckeln innan du börjar att rensa...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag tror att det gick för fort fram här  ;)

Start -> kör -> regedit.

Gå till: [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParametersInterfaces]

Där finns ett antal [GUID] dvs [{********-****-****-****-************}], Klicka på varje guid och titta i höger fält, det finns ett guid som har ett DhcpIPAddress (om du har dynamiskt tilldelad ipadress) som inte är 0.0.0.0

Det är den som är din koppling till internet och ska sparas. Resten... ska antagligen kunna raderas.

Kom ihåg att ta backup innan du raderar.

Edit: Höger fält ska det vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...