Gå till innehåll

Min gamla hårddisk fungerar inte i Vista


Prismafred

Recommended Posts

Hej!

Köpte idag ny dator och fick tyvärr ett problem.

Till datorn köpte jag en ny 300 GB hårddisk med SATA koppling (heter väl så den smalare kabeln).

Satte min 2½ år gamla 120 GB hårdisk (SAMSUNG SP1203N ATA Device) som slave på samma kabel som med DVD brännaren som master.

BIOS hittar nya och gamla hårddisken & DVD:n men då man i Vista i "den här datorn" ska öppna den gamla hårddisken visas den bara som EN enhet D:, fast den är partitionerad i 3 delar och alla är enheter på den är i NTFS filformat.

Om man också klickar man på denna D: ikon, meddelar bara Vista att enheten måste formateras och inga uppgifter om hur stor den är eller nått annat syns.

Vad är problemet och vad kan jag göra för att få alla mina viktiga bilder & filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser helt normalt ut i diskhanteraren.

Skulle givetvis gärna kunna formatera om hårddisken men då tappar jag ju all min information på den. Kommer inte heller åt att kopiera över filerna på nått sätt eftersom Vista från alla ställen meddelar att enheten måste formateras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda någon av alla linux live-cd som finns, t.ex knoppix antagligen fungerar det med den nya ubuntu desktop versionen... eller jag ska säga att jag kan läsa mina ntfs diskar med den iaf.

Hursomhelst, om du bootar med en sådan så ser du alla diskar som finns i systemet och kan antagligen flytta dina filer från den ena till den andra för att sedan starta om i vista och partionera/formatera om din gamla disk.

Var noga med att kontrollera att du verkligen fått med alla filer innan du formaterar bara... så att du vet att det fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...