Gå till innehåll

Går inte att installera om?


soldansaren

Recommended Posts

I onsdags stod en stor kartong inne på mitt rum när jag kom hem från jobbet. Det var en dator. En bärbar sådan, med namnet HP DV6200. Instruktionerna, för installation och tidlöst njutande av ett något diskant ljud från fläkten, löd:

Tryck på strömknappen (v)

Välj installationsspråk (v)

Påbörja installation (v)

Stäng inte av dator under installation ()

Ja - ni tolkade det hela rätt - datorn stängdes av under installationen! Ve och fasa, blixtar och dunder... magiska un... Alltså, jag fick en bluescreen under installationen, vilket helt enkelt resulterade i att datorn stängdes ner. Hur ska detta gå, tänkte jag. Trots att molnen började spricka upp lite ute kände jag att jag ville testa igen. Datorn skulle i alla fall ha ett fungerande operativsystem, höll jag med mig själv med ett litet leende på läpparna.

När jag då trycke på strömknappen, efter att jag noga kollat igenom de detaljerade instruktionerna om tillvägagångssätt, fick jag mig en chock!

"Datorn har startats om under installation av operativsystemet, det går inte återuppta installationen. Tryck på OK för att starta om datorn, och starta om installationen." Löd felmeddelandet som jag nu halvhjärtat citerat. Min tolkning av informationen som ges i meddelandet är att om jag trycker på OK så startas datorn om, varpå installationen kommer göra detsamma. Detta var och än mindre är, inte fallet. Istället får jag samma meddelande av Windows när jag slår på datorn... "tryck på OK för att..."

Min fråga till er är alltså; hur ska jag lösa detta?

* Min version av Vista är Premiumversionen

* Jag har kontaktat HPs mejlsupport och inväntar svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Bara en ide' ! ! !  :-

Troligen ligger installationen på en liten partition på hårddisken.

Denna partition är då alltså förvald från fabrik.

Troligen har installationen styrt om denna bootmeny till att starta på C:-disken

efter att alla filer placerats där.

I alla andra fall trycker man <F8> eller <F12> eller.... för att få fram en bootmeny.

Om du lyckas få upp en sådan kan du säkert välja original partitionen igen och starta

om installationen.

P.S.  ...å andra sidan fick du blåskärm, så du kanske ändå vill returnera PC'n för utbyte / service...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vista är primära OS:et då ska hp kunna handahålla skivor för reparation/recovery.

Tyvär har inte Packard bell detta  för maskiner med xp :(

Min fd. stationära dator var en Packard Bell.

När det gäller reparation/recovery skivor för den datorn så fanns ett förinstallerat program

"Smart Restore" där man skapade dessa återställningsskivor själv.

När det gäller HP, samma där. I varje fall på min kusins HP.

Programet där heter dock annat, står i manualen för datorn.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, smart restore har jag juh nu i XP, men vista finns det inga recovery skivor att få.

Surt från Packard bell.

Om vista är primära OS:et då ska hp kunna handahålla skivor för reparation/recovery.

Tyvär har inte Packard bell detta  för maskiner med xp :(

Min fd. stationära dator var en Packard Bell.

När det gäller reparation/recovery skivor för den datorn så fanns ett förinstallerat program

"Smart Restore" där man skapade dessa återställningsskivor själv.

När det gäller HP, samma där. I varje fall på min kusins HP.

Programet där heter dock annat, står i manualen för datorn.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, smart restore har jag juh nu i XP, men vista finns det inga recovery skivor att få.

Surt från Packard bell.

Om vista är primära OS:et då ska hp kunna handahålla skivor för reparation/recovery.

Tyvär har inte Packard bell detta  för maskiner med xp :(

Min fd. stationära dator var en Packard Bell.

När det gäller reparation/recovery skivor för den datorn så fanns ett förinstallerat program

"Smart Restore" där man skapade dessa återställningsskivor själv.

När det gäller HP, samma där. I varje fall på min kusins HP.

Programet där heter dock annat, står i manualen för datorn.

/Anderzzon

Prova ring Packard Bell o tigg lite.

Det är igentligen en rättighet som konsument att även ha orginalskivor etc...

Men även om det är Vista, det finns ingen partion elller nåt sånt? Bör stå något om detta i manualen.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, finns  ingen partition eftersom jag har vista original cd, har kollat med PB, men de kan inte tillhandahålla återställnings skivor.

Om vista är primära OS:et då ska hp kunna handahålla skivor för reparation/recovery.

Tyvär har inte Packard bell detta  för maskiner med xp :(

Min fd. stationära dator var en Packard Bell.

När det gäller reparation/recovery skivor för den datorn så fanns ett förinstallerat program

"Smart Restore" där man skapade dessa återställningsskivor själv.

När det gäller HP, samma där. I varje fall på min kusins HP.

Programet där heter dock annat, står i manualen för datorn.

/Anderzzon

Prova ring Packard Bell o tigg lite.

Det är igentligen en rättighet som konsument att även ha orginalskivor etc...

Men även om det är Vista, det finns ingen partion elller nåt sånt? Bör stå något om detta i manualen.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...