Jump to content

Hjälp! Vista stödjer inte alla upplösningar?

Tanda

Recommended Posts

Jag installerade Vista Ultimate 32-bit nyligen, allt har funkat perfekt att installera och hittills är jag riktigt nöjd med allt förutom en sak. Jag kör widescreen LCD skärm (Samsung 205BW), där standardupplösningen är 1680x1050. Nu är det så att jag kan inte kan köra någon annan upplösning än just 1680x1050 i spel, väljer jag någon annan upplösning så blir det ingen bild utan bara massa störningar och jag ser ingenting. Jag måste alltså gå in i spelens konfigurationsfiler för att ändra upplösning innan jag går in i själva spelet för att det ens ska fungera. Jag kunde köra precis alla upplösningar i XP utan problem. Jag kör de senaste drivrutinerna från nVidias hemsida, samt de senaste för min Samsung-skärm. Någon som haft liknande problem? Går det att lösa? Tacksam för hjälp!

Min dator:

AMD64 X-2 4200+ AM2

Corsair XMS2 DDR2 2x1024 MB Dual Channel

MSI K9N Platinum

XFX Geforce 7900 GT 256 MB

Samsung 205BW 20" Widescreen

SB Audigy 2 ZS

Ja, jag kör med dom där drivrutinerna. När jag går in i ett spel, ändrar upplösning till lägre än 1680x1050 så blir det störningar/ingen bild. När jag sedan försöker alt+tabba ut till skrivbordet igen för att avsluta programmet så blir det ingen bild heller, även fast den ändrar tillbaka till 1680x1050. Så ända jag kan göra när jag testat att ändra upplösning i ett spel är att stänga av datorn med knappen.