meltZo Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Hejsan , jag har köpt en ny 19 lcd skärm till datorn.. direkt fick jag 2 gröna prickar på skärmen och undrar vad det kan bero på ? Nu efter en liten stund så är det bara en prick kvar.. Någon som vet vad man kan göra åt det ? / MVH Mattias . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Det är en sk "död pixel"... dock händer det att dessa vaknar upp och försvinner... ganska vanligt på nya monitorer, men de ska vara borta på några timmar annars kommer de att vara kvar. Om den inte försvinner så ska du ta tillbaka den till återförsäljaren och få den utbytt. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Så gott som alla skärmtillverkare har olika regler för när man får byta en en skärm och många kräver att mer än fem pixlar är döda för att du ska få den utbytt. Vad är det för märke på skärmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meltZo Posted July 7, 2007 Author Share Posted July 7, 2007 Okey.. Nu på morgonen är det åter 2 "döda" pixlar på skärmen.. :/ Jag har en I-INC AH191. Nån som har koll på hur många man får ha där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Ser ut som att det krävs fler än 7 döda/lysande pixlar för att du ska få en ny: http://europe.hannsg.net/filectrl/ISO13406-2_Pixel_v2.0.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meltZo Posted July 7, 2007 Author Share Posted July 7, 2007 okey. Så det finns alltså ingenting man kan göra mer än hoppas dom försvinner? För som sagt igår försvann en .. och idag är det 2 igen . Väldigt irriterande tex när man kollar på film . / Mattias . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Ser ut som att det krävs fler än 7 döda/lysande pixlar för att du ska få en ny: http://europe.hannsg.net/filectrl/ISO13406-2_Pixel_v2.0.pdf Har köpt flera plattskärmar det senaste året... har haft tre pixlar som mest på en. Inga problem att få en ny, så det är nog beroende på vem man handlar hos. Vänta inte utan packa ner skärmen när den fortfarande är ny och gå till försäljaren och få den utbytt. De flesta är noga med sina kundrelationer, så det kommer nog inte bli problem. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
signator Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Hej. Jag har haft en 19" Samsung Syncmaster i två år nu, och har i dagarna inhandlat en Samsung 22" wide. Är mycket nöjd med Samsungs skärmar. Kan berätta att man kan få en pixel att fungera normalt igen genom att smätta till med nageln på bildskärmen där pixeln lyser, detta brukar hjälpa, i alla fall på min dotters skärm av märket AOC. Sedan finns det ju program för att tvinga pixlarna, men har ej testat dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meltZo Posted July 7, 2007 Author Share Posted July 7, 2007 Okej, Men det här med att smätta till på skärmen verkar skumt , och det funkade inte för den delen heller . men tack ändå . Det här med programmen , någon som vet vad dom heter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Hej. Jag har haft en 19" Samsung Syncmaster i två år nu, och har i dagarna inhandlat en Samsung 22" wide. Är mycket nöjd med Samsungs skärmar. Kan berätta att man kan få en pixel att fungera normalt igen genom att smätta till med nageln på bildskärmen där pixeln lyser, detta brukar hjälpa, i alla fall på min dotters skärm av märket AOC. Sedan finns det ju program för att tvinga pixlarna, men har ej testat dessa. Yepp... det brukar funka... ville inte föreslå det, då det är en ny skärm...*L* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts