Gå till innehåll

Personligt rekord i minnesanvändning!


Recommended Posts

Jag har nyligen börjat roa mig lite med 3D-modellering i Bryce 5.5. 3D-scenerna, i formatet .br5, blir uppenbarligen ganska stora - beroende på vilka objekt man inkluderar. I min senaste bild är det flera tusen objekt, och inte mindre än 200 miljoner polygoner! Filstorleken är ca 600 MB. Som ni förstår kräver detta en del av datorns resurser. Min stackars laptop har 1.2 GB ram, och 1.6 GHz processor har jag för mig. Jag blev smått chockad av att öppna aktivitetshanteraren och kolla på minnesanvändningen! Se bifogad bild, och notera även hur få processer som körs - vad gör man inte för att optimera... ;)

Renderingen pågår just nu faktiskt, fast jag har tagit mig friheten att starta brandväggen och Firefox. Fläkten snurrar på max hela tiden, jag är livrädd att datorn skall dö! Har placerat en liten låda med isvatten precis intill datorn, i hopp om att kunna kyla en grad eller två. ;D

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte vara rädd för att datorn ska dö, processorerna växlar automatiskt ner klockfrekvensen när de blir för varma och kyler på så sätt (i viss mening) sig själva. Exempelvis Centrino Core Duo-processorer kan i bärbara dator bli över 90 grader då processorn belastas max, och maxgränsen vad de processorerna tål är 100 grader (celcius). Men visst, all kylning som kan fås är aldrig fel, frågan är vilket sätt som är det bästa för att ge extra kylning på bärbara datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, skönt att läsa det. Jag har onekligen varit en smula orolig, men samtidigt otålig för att bli klar med modelleringen. Har ju ingen lust att vänta.

Ja, hur skall man kyla en bärbar dator? Såg nyligen en artikel i IDG om ett tillbehör man kan sätta utanpå utblåset. Det passar dock bara vissa datorer, och det är trist nog med de utstickande saker jag redan har på sidan.

En djärv idé som har slagit mig, men som kanske inte är så smart, är att helt sonika ställa datorn i kylskåpet medan den jobbar. Sladden till nätadaptern är ju mycket smal och skulle kunna dras ut ändå. Det är väl ca 6-7 grader där inne, och datorn skall väl klara en transport i vinterväder? Men jag vågar ändå inte göra det, kanske främst pga. att jag inte vet hur mycket fukt det faktiskt är där inne.

En annan sak jag gjorde en gång, men som inte gav någon märkbar effekt, var att lägga en glasskiva under datorn. Tanken var att den skulle leda och fördela värmen bättre ut över skrivbordet än annars.

Vad jag verkligen skulle behöva är väl att blåsa rent datorn med tryckluft på burk. Har kollat runt lite men inte hittat det. Vet någon vad man kan köpa det egentligen? (gärna i Göteborg för min del).

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Grooge, jag ska traska ner och köpa en burk!

Föt övrigt, har någon synpunkter på var man blåser? Det finns ju dels ett utblås på sidan, dels något under (dock inte utblås). Bara att blåsa rätt in där fläkten blåser ut? Nära, en bit ifrån? Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...