Gå till innehåll

Vilket är bäst och varför, POP eller IMAP epost


Venoms

Recommended Posts

IMAP utan att tveka! Fördelarna är överlägsna POP3, främst för att att all e-post lagras på servern varpå exakt samma mail är nåbara från flera datorer, mobila enheter och webbmail för att bara ta några exempel. Du kan också bygga upp en egen struktur med mappar och undermappar där du lagrar din e-post.

Jag använder endast IMAP eftersom jag ofta installerar om samt använder flera datorer, jag vet då att jag har exakt samma e-post på alla datorer snabbt och enkelt efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra, då behöver man aldrig bry sig om backup på sin egen dator... iaf inte epost  ;D

En annan aspekt är också att bolaget får stå för skräprensning och det kanske inte alltid är lika lyckat, jag har ett litet prog som är till 99% säkert mot spam och det funkar inte med IMAP men däremot obegränsat antal pop3-konton.

En annan sak när det gäller imap, det borde betyda att imap skulle vara bättre på mobilen för att slippa ladda ner all epost utan den stannar på servern istället... eller har jag fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, med IMAP laddar du som standard ner endast headern, det vill säga vem mailet kommer ifrån samt subject-fältet. När du sedan öppnar mailet så laddas hela innehållet i det ned vilket precis som du säger är utmärkt om man kör e-post via mobilen.

Jag kör Windows Mail och Outlook 2007 med skräppostfiltret på High och det sorterar bort de flesta skräpposten som kommer till Junk E-mail-mappen, antar att Thunderbird gör likadant. Annars så är ju skräppostfiltrering direkt på e-postservern att föredra och det är också något som de flesta har idag. På vissa servrar kan du också ställa in regler så att mail sorteras in i olika mappar i din e-poststruktur på serversidan istället för på klientsidan vilket är väldigt behändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag ska byta då ;D ;D eftersom jag har den möjligheten på www.one.com de stöder båda i deras e-post, oiaf för en testperiod och kan man spara utrymme och bandbredd så är det att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...