Jump to content

Java till exe åt folket!

Guest Gurkjuice

Recommended Posts

Guest Gurkjuice

Hejsan, här kommer ett förmodligen uppskattat inlägg, i alla fall för Javaprogrammerare ;)

Jag håller på med ett "JAR till EXE"-program, som ni gärna får testa och tycka till om.

Detta är den precis färdiga första versionen, som är kompilerad till ca 100kb vilket är alldeles för mycket.

Senare versioner kommer att vara ca 6kb :) Readme finns med, detta är en mycket simpel lösning till konsolprogram i Java.

(Edit: Gammal version, se senare inlägg)

Btw, programmen är skrivna i C, så dem fungerar på Windows 95 och uppåt, även Vista :)

njae.. Det är nog för att du inte har Java installerat, fixa Java Runtime Environment 6:

O nej, det är bara det att jag inte har en aning om hur man kör en fil som inte är i .exe-format. Vissa saker på Sourceforge man laddar ner zippar man ju upp till en mapp, som innehåller en massa andra mappar, och .js-filer tror jag.

/LA

• 1 month later...
  • 3 months later...
  • 11 months later...

Vad är det för fel att köra jar fil direkt, rätt gjorde kör de precis som en exe, fil.

En exe-fil kan ju bara köra på Windows då faller ju vitsen med Java.

en Jarfil körs lika bra på Linux, Windows OS/X etc.

Jar är lite tänkt som ett körbart paket, det är inget som skall packas upp

om du inte gör det för att du vill se vad som är i paketet.

Det som behövs är att man gör jar-filen med en sk manifest fil, det är en fil

som ligger med i jar paketet och talar om för tex. Java under WIndows vilken del

av paket som skall köras när du anropar jarfilen (genom att dubbelklicka på den

i Windows, detta har funnit alltid, och jag har kört det sedan Windows 98.

i Alla fall med Suns version av Java (som är originalet).

Jag vet meningen med Java...

Dock är det du säger sant i teorin, men fungerar inte lika bra i praktiken.

Windows tolkar inte jar-filer som körbara, utan som vanliga filer som öppnas med JRE.

Du kan därför inte använda fördelarna som drag-and-drop på jar-filer för att skicka in argument i mainfunktionen. Det var ca 1 år sedan jag skrev detta, så jag har egentligen glömt det mesta om programmet, men det är faktiskt väldigt användbart kommer jag ihåg :)

Du skriver din kod i Java, kompilear till ett exekverbart javaarkiv(jar-fil), har med manifest, ja, och ger ut denna jar-fil till alla OS, men till Windows använder du detta programmet för att:

1. sätta ikon på programmet (går inte med jar-filer)

2. använda windows drag-and-drop för att skicka argument till main

3. säga till windows att det faktiskt rör sig om ett körbart program så det förstås

4. denna är viktig: "kommandofönsterprogram" (dom svarta textfönsterna) i Java, visas inte om du inte kör programmet från en kommandoprompt.

Det hela rör sig om att göra Javaprogram mer nativa på Windowsplattformen, eftersom Sun själva har misslyckats med det ganska grovt.

Om du hade programmerat Java hade du förstått hur mycket detta hjälper till.

• 1 year later...