Jump to content

Ännu en fråga om 32 vs 64 bitar..

Illsley

Recommended Posts

Tjenna

Själv har jag en 32 bit maskin med 32 bit Vista så jag har inga problem egentligen. Men så köpte min polare en ny laptop med Core 2 Duo cpu, och den stöder ju 64 bit (ny Acer). Så nu undrar jag om han har ett 32 eller 64 bit Vista...hur ser man det enklast? Och kan jag ändå installera massa 32 bit program trots att han kör 64 bit Vista? Tänkte mest på Office, Codecs osv.

Om du har 32- eller 64-bitars Windows Vista ser du i "System", som du hittar på Kontrollpanelen eller genom att söka i startmenyn. Tyvärr så är väldigt många Vista som kommer förinstallerat 32-bitars och inte 64-bitars.

På 64-bitars operativsystem kan man köra de allra flesta programmen, såsom Office och olika codecs. Det som kan innebära problem är exempelvis antivirusprogram, som finns i 64-bitarsversion för att kunna köras.

• 1 month later...

Jag skulle välja Vista x64 bara för att det skulle fungera minst lika bra om inte bättre än att köra x86. Nvidia har enligt min uppfattning och erfarenhet aldrig haft några problem med 64-bitars drivrutinerna (som inte funnits även på x86 förstås). Jag kör Nvidia-grafik och moderkort med Nvidia nForce med Vista x64 och det har gått smärtfritt sedan ett år tillbaka :)

• 4 weeks later...

Deppa inte !

Installera ändå med det som ingår på Vista skivan...

Min Acer Ferrari 3200 var inte heller 'supported'.

Jag installerade ändå och alla enheterna och touchpad m.m. fungerade direkt.

Men å andra sidan har du inte över 3GB minne på din bärbara så är fördelarna inte stora

för dig att gå från x86 till x64...