Illsley Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Tjenna Själv har jag en 32 bit maskin med 32 bit Vista så jag har inga problem egentligen. Men så köpte min polare en ny laptop med Core 2 Duo cpu, och den stöder ju 64 bit (ny Acer). Så nu undrar jag om han har ett 32 eller 64 bit Vista...hur ser man det enklast? Och kan jag ändå installera massa 32 bit program trots att han kör 64 bit Vista? Tänkte mest på Office, Codecs osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Om du har 32- eller 64-bitars Windows Vista ser du i "System", som du hittar på Kontrollpanelen eller genom att söka i startmenyn. Tyvärr så är väldigt många Vista som kommer förinstallerat 32-bitars och inte 64-bitars. På 64-bitars operativsystem kan man köra de allra flesta programmen, såsom Office och olika codecs. Det som kan innebära problem är exempelvis antivirusprogram, som finns i 64-bitarsversion för att kunna köras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted July 22, 2007 Author Share Posted July 22, 2007 Ah man tackar! Så typ spel som släpps till PC nu släpps både i 32 och 64 bits versioner då eller? Man antar väl att 64 är att föredra om man kör 64 bit Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Väldigt få spel släpps i både 32- och 64-bitarsversioner men alla 32-bitarsspel fungerar även på 64-bitars Windows Vista Precis som du säger är 64-bitars spel att föredra eftersom det kan utnyttja mer minne osv men det ligger en bit in i framtiden skulle jag vilja påstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted August 26, 2007 Author Share Posted August 26, 2007 Men rent prestandamässigt, om man köper en ny Santa Rosa maskin, ska man satsa på 32 eller 64 bit Vista då? För allmänt samt spelbruk. Har Nvidia fått ordning på sina 64 bit drivisar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 Jag skulle välja Vista x64 bara för att det skulle fungera minst lika bra om inte bättre än att köra x86. Nvidia har enligt min uppfattning och erfarenhet aldrig haft några problem med 64-bitars drivrutinerna (som inte funnits även på x86 förstås). Jag kör Nvidia-grafik och moderkort med Nvidia nForce med Vista x64 och det har gått smärtfritt sedan ett år tillbaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted August 26, 2007 Author Share Posted August 26, 2007 Ok, underbart ju, inget annat som strulat, typ antivirus och så? Eller man kan köra 32 bits antivirus på 64 bits windows? Äh, Nod lär ju ha 64 bit version.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 Som sagt så saknar alla antvirusleverantörer 64-bitarskompatibla versioner ännu men gratisprogrammet Avast fungerar alldeles utmärkt med 64-bitars Vista! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 Det visar sig finnas MÄNGDER av x64 bitars program om man bara vet var man skall leta... Jag har nu 64-bit BitDefender (både komplett brandvägg, antivirus med allt extra) 64-bits Firefox 64-bits Ad-Aware 2007 Detta är en guldgruva för oss med 64-bit Windows (XP o Vista). ;D http://www.start64.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 Ah, gott! För nu har jag precis själv skaffat en Santa Rosa maskin (Asus Lambo) och sitter just nu med 32 bit Vista. Funderar på att köra in 64 bit. Nu verkar det som om senaste NOD32 stöder 64 bit! ;D http://www.eset.com/products/windows.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 Hmm upptäckte precis att det inte finns några 64-bit drivisar alls till min modell, skumt. Den säljs kanske inte med 64 bitar? Får väl hitta dem genom att söka på andra modeller då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Deppa inte ! Installera ändå med det som ingår på Vista skivan... Min Acer Ferrari 3200 var inte heller 'supported'. Jag installerade ändå och alla enheterna och touchpad m.m. fungerade direkt. Men å andra sidan har du inte över 3GB minne på din bärbara så är fördelarna inte stora för dig att gå från x86 till x64... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 Ok, ska testa det. Jag har läst lite olika, på denna tråden har folk blivit rätt nöjda med 64 bit. : http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...ta+nyckel+32+64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts