Jump to content

Sökning och indexering av videofilmer

Guest Fluorescent79

Recommended Posts

Guest Fluorescent79

Jag har några episoder av en teveserie på min d-disk. Jag har dragit dessa till windows media player där jag roar mig med att läga till info om skådespelare etc.

Just nu ligger dom organiserade enligt tv-serienamn/säsongnummer/episod.wmv. Och varje episod har namet sXX-YY-namn, där XX är säsongnummer och YY är episodnumret. Detta är dock inte så snggt. Jag ser hellre möjligheten att sätta säsong och episodnummer i metadata eller liknande och sorterar på detta. Jag hittar dock inte bra sätt att göra detta på.

Och jag skulle gilla möjligheten att hitta en episod genom att söka i start menyn. Detta verkar inte heller gillas av vista.

Hur långt kan jag komma med att sätta meta-data för sökningar och sorteringar. Och hur får jag vista att faktiskt söka efter dessa filer?

Som standard indexeras alla filer som ligger i din hemkatalog, dvs c:Users|Användare<ditt användarnamn>. För att indexera fler ställen på disken säker du upp Indexeringsalternativ och väljer Ändra > Visa alla platser.

Tyvärr kan Vista inte indexera annat än WMV- och MEPG2-filer i videoformat.