Gå till innehåll

Kommer ägget eller hönan först (Windows Home Server eller nätverk)?


perbear

Recommended Posts

Det som jag funderar på nu är det här med nätverk och hemmaservern. Jag har testat Windows Home Server LITE väldigt mycket på grund av otillräckliga kunskaper i nätverksteknik men är ändp ganska klar på att detta är något som jag kommer att satsa på. Jag "ansvarar" för två hushålls datorer - eftersom det är jag som har dragit dit dom och installerat så att man kan komma ut på Internet. Men det som jag har misslyckats med hittills är att koppla ihop datorerna i varje hushåll i ett fungerande nätverk (peer-to-peer). Om valet at nätverk är det rätta kan säkert diskuteras men eftersom det framställs som att vara det enklaste för en familj eller litet hemmakontor så föll valet på den typen.

Ni som har jobbat med betan av WHS och är duktiga på nätverksbiten - behöver man ha ett fungerande nätverk för att Windos Home Server skall fungera eller får man AUTOMATISKT ett fungerande nätverk genom att koppla in datorn med WHS på till samma ADSLmodem-router-brandvägg? Jag kan väl inte säga att jag ligger sömnlös om nättern för den här frågan skull men den dyker upp väldigt ofta i skallen och som med alla problem inom områden där man kan för lite så känns det irriterande att inte kunna klura ut svaret och lösa problemet.

Angående själva problemet - att hemmanätverket inte fungerar - kan jag ju beskriva det problemet i ett annat inlägg men just nu är det ägget och hönan som jag skulle vilja ha svar på. DVS är ett fungerande nätverk en förutsättning för att Windows Home Server skall fungera eller kommer nätverket att fungera just på grund av att jag kopplar in datorn med Windows Home Server?

Perbear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkat kommer inte fungera för att du kopplar in en WHS.

Startar bilen om du kopplar in GPS ?

Jag tycker du ska göra så här:

1) Från ditt ADSL modem kopplar du in en router (WAN porten) (kostar från c:a 400 kr) Du kan söka på tex Dustinhome.se efter en "bredbandsrouter".

2) Koppla dina datorer till routern. (Routern har ett antal LAN portar där du kan koppla in nätverskabel från dina datorer (inkl WHS))

3) Stäng av DHCP tjänsten i antingen routern eller WHS (har flör mig den har en...)

Om routern får IP adress av din Internetleverantör bör du komma ut på nätet från de andra datorerna.

Det brukar vara "plug´n play", men kan lätt bli "plug´n pray"  ;D

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack HIK!

Det som jag har av de råd som du gett mig är just ett ADSL-modem/bredbandsrouter/firewall av märket NETGEAR dit datorerna och en accesspunkt är kopplade. Detta arrangemang har alltså gett Internetkontakt men inget nätverk. Föreslår du nu YTTERLIGARE ett ADSL-modem?

I det här sammanhanget där du föreslaget en ROUTER går det lika bra med en SWITCH? Eller är det lika mycket skillnad som en skiftnyckel och en hammare?

Jag har inte testat rådet att koppla bort DHCP men skall försöka det om en liten stund.

Perbear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Oj, jag helt missat att du ställde fler frågor. Hur har det gått? Har det löst sig?

Från ditt ADSL modem kopplar du en router. Den kommer få en IP adress från din Internetleverantör (ISP). "Innanför" routern kommer ditt nätverk skapas. De allra flesta "bredbandsroutrar" har en inbyggd DHCP server. Den ger dina datorer i nätverket en egen ipadress (om de inte är ställda på att ha fast ip, men har du inte "pillat" med TCP/IP protokollet så kommer dina datorer få en ipadress från routern)

När du kopplat in dina datorer till routern kan du kolla om de fått en ip adress. Det gör du genom att klicka på "start/kör". Där skriver du "cmd" (utan ""). I den svarta rutan som kommer upp skriver du "ipconfig" (utan "") Där bland texten står det "ipadress:" Om du får 192.168.0.2 eller liknande har det fungerat. Får du en adress som börjar på 169. eller 0. så får inte din dator någon ipadress.

Den felsökningen får vi ta då om den kommer.

Har dina datorer fått en ipadress kan du klicka på "nätverk/network" som finns i startmenyn alternativt kontrollpanelen. Där borde du se dina datorer.

En bredbandsrouter och switch är inte samma sak. Jag ska inte gå in på tekniska detaljer, men brebandsroutern har bland annat en DHCP server vilket inte en switch har. Ofta har en router en antal portar (nätverksuttag) dit du kan koppla dina datorer. Beroende på vart dina maskiner står till förhållande till din router kan det vara av nätverksdesign enklare att koppla in en switch, men få nätverket att fungera med en bredbandsrouter innan du köper fler grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...