Libra63 Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Hej! Nu har jag köpt en uppgradering till Windows Vista Home Premium. Har kollat upp med min dator så det ska inte vara några problem att uppgradera. Men nu vill jag ha råd och tips om hur jag ska gå till väga. Är det tex något jag ska tänka på mm mm? Har sparat alla program mm på cd. Är det bästa att först installera Vista och sen drivrutinerna? Sen tar jag SP2 och sen mitt Virusprogram? Vet att jag måste uppdatera drivrutinerna. Alla tips är välkomna! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Jag skulle göra som följer: I Windows XP, stoppa i Vista-skivan och när autostarten satt igång installationsprogrammet kör du igång det och väljer "Uppgradera". Installationen går sedan automatiskt och när du är inne i Vista så ta en sväng till Windows Update för att ta hem uppdateringar och drivrutiner. Undersök sedan om exempelvis grafik-, ljud- pch nätverksdrivrutiner behöver uppdateras manuellt från respektive tillverkares hemsida. När du uppgraderar behålls alla filer och program så det behöver du inte fundera på. Hör av dig om du har fler undringar eller behöver assistans! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Se där ja, i affären sa dom att det blev en helt ny installation och därför var jag tvungen att börja om från noll Vet ett par drivrutiner som behöver uppdateras men annars ska det inet vara några problem. Tack så länge, hör säkert av mig igen ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Hej! Första problemet jag har stött på är med mitt antivirus F-Secure. Hittade en uppdatering på deras hemsida som man skulle ladda ner. När jag installerar den så tar den bort den gamla och sen godkänns inte min produktnyckel? Har mejlat deras support så får jag se vad jag får för svar. Sen har jag försökt att ändra utseendet på programikonerna men det går inte? Gör som jag gjorde i XP men ikonen byts inte ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hittar inte mappen Documents and Settings i C:? Inte heller hittar jag menyn högst upp i webläsaren med verktyg mm? Kan ju inte hitta så jag kan se dolda mappar heller? Det kommer upp hela tiden ett meddelande att jag ska bekräfta en åtgärd, tex när jag ska tömma papperskorgen, avinstallera ett program mm. Måste man bekräfta allt man gör eller finns det någon inställning till detta? Windows Defender kan jag inte öppna. "Programmet kan inte initieras"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hej!Första problemet jag har stött på är med mitt antivirus F-Secure. Hittade en uppdatering på deras hemsida som man skulle ladda ner. När jag installerar den så tar den bort den gamla och sen godkänns inte min produktnyckel? Har mejlat deras support så får jag se vad jag får för svar. Sen har jag försökt att ändra utseendet på programikonerna men det går inte? Gör som jag gjorde i XP men ikonen byts inte ut? Hittar inte mappen Documents and Settings i C:? Inte heller hittar jag menyn högst upp i webläsaren med verktyg mm? Kan ju inte hitta så jag kan se dolda mappar heller? Det kommer upp hela tiden ett meddelande att jag ska bekräfta en åtgärd, tex när jag ska tömma papperskorgen, avinstallera ett program mm. Måste man bekräfta allt man gör eller finns det någon inställning till detta? Windows Defender kan jag inte öppna. "Programmet kan inte initieras"? Ah, F-Secure kan innebära problem även om de numera har Vista-kompatibla versioner för hemanvändare. Vad är det för ikoner du vill byta ut och mot vilka? I Vista finns det ingen Documents and settings utan den är ersatt med C:Users (i svenska Vista-versioner heter den i filsystemet Users men i Utforskaren så visas mappen som "Användare"). I både Utforskaren och Internet Explorer kan du tryck in den vänstra Alt-tangenten för att få fram menyerna Det som kommer fram som att du måste bekräfta hela tiden heter UAC eller Kontroll av användarkonto och det går att stänga av, bland annat från Systemkonfiguration. Ett tips är också att läsa igenom alla tipsen och tricksen i artikeln http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...6&Itemid=86 där flera svar på dina frågor finns med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hej! Ja nog fick jag problem allt med F-Secure. Ringde upp supportern också och fick ett avinstallations program via mejl men fick köra det 2 gånger innan allt var borta. Tröttnade och gick ner och köpte Norton och nu fungerar allt, datorn blev tom snabbare med Norton Bytade ut mappikonerna mot programmens ikoner i C/Program i XP men här fungerar det visst inte? Ser ju likadant ut??? Tack för tipset ska läsa vad du länkade till. Vet du inte hur jag får fart på Windows Defender? Kommer bara upp att "Programmet kan inte initieras"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hmm, hade du Windows Defender på datorn innan uppgraderingen? Windows Defender följer med i Vista så testa därför om du kan avinstallera Windows Defender från "Program och funktioner" och om det löser problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Japp hade WD innan också men avinstallerade den. Inget finns kvar i Lägg till/Ta bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Japp hade WD innan också men avinstallerade den. Inget finns kvar i Lägg till/Ta bort Ok, innebär det att Windows Defender nu fungerar som det ska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Nix, problemet kvarstår ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Det finns tydligen en supportartikel hos Microsoft om detta, se http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/935511. Den ger dock ingen vidare bra lösning som svar.... Edit: Fick du förresten ingen varning om Windows Defender när du uppgraderade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Nä det kom ingen varning. Ska testa att installera WD i felsäkert läge, värt ett försök iaf Tror du att det även är värt ett försök att reparera Windows? Är det detsamma som i XP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Nej, du ska absolut inte försöka installera Windows Defender igen eftersom det är en del av Windows Vista. Jag tror heller inte att du kan lyckas med det eftersom det finns spärrar i installatiuonsfilen som hindrar dig att installera det på Vista. Tyvärr går det inte att göra en repair av Vista på samma sätt som med XP. Det du får göra är att stoppa i Vista-DVD:n och sedan göra en "Uppgradering". Om du nu väljer att göra det så se till att du verkligen har avinstallerat Windows Defender först. Innan du gör det kan du kontrollera att tjänsten Windows Defender är startad, gör det genom att söka upp Tjänster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Nej, du ska absolut inte försöka installera Windows Defender igen eftersom det är en del av Windows Vista. Jag tror heller inte att du kan lyckas med det eftersom det finns spärrar i installatiuonsfilen som hindrar dig att installera det på Vista.Tyvärr går det inte att göra en repair av Vista på samma sätt som med XP. Det du får göra är att stoppa i Vista-DVD:n och sedan göra en "Uppgradering". Om du nu väljer att göra det så se till att du verkligen har avinstallerat Windows Defender först. Innan du gör det kan du kontrollera att tjänsten Windows Defender är startad, gör det genom att söka upp Tjänster. Ok! Det finns en WD-mapp i program, men den kan jag inte ta bort. Tydligen saknar jag behörighet att göra det ??? Hur löser jag det? Edit Provade nu att ändra behörighet på WD-mappen under säkerhet. Tonad rutor, går inte alls att ändra!? Tar en paus från problemen, återkommer senare ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Normalt sett ska det finnas en C:ProgramWindows Defender-mapp även på Vista men antagligen är den låst. Testa att starta om i felsäkert läge och ta bort den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Normalt sett ska det finnas en C:ProgramWindows Defender-mapp även på Vista men antagligen är den låst. Testa att starta om i felsäkert läge och ta bort den. Hej! Jo det fanns en mapp i C: men fick inte bort den i felsäkert läge heller. Men nu har jag gjort om uppgraderingen och allt ser ut att fungera. Även Windows Defender!!! ;D Kommer säkert tillbaka med fler frågor Jo förresten, ingår SP2 i Vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Härligt att det löste sig! Nej SP2 ingår inte i Vista och det finns helt enkelt inget SP2 för Vista. SP1 kommer dock att släppas i vinter så det är det du ska sikta in dig på, förutom att se till att ha alla uppdateringar från Windows Update! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Då behöver jag med andra ord inte bry mig om min SP2-CD mer? Det är alltså bara att vara noggrann med uppdateringar som gäller nu då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Då behöver jag med andra ord inte bry mig om min SP2-CD mer? Det är alltså bara att vara noggrann med uppdateringar som gäller nu då? "Precis" blir svaret på båda dina frågor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Jo sen undrar jag över det här med aero. Detta kommer inte upp när jag högerklickar på skrivbordet: "Personalise > Visual appearance och markera sedan Windows Aero och tryck Apply" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Jo sen undrar jag över det här med aero.Detta kommer inte upp när jag högerklickar på skrivbordet: "Personalise > Visual appearance och markera sedan Windows Aero och tryck Apply" Det är något du i sällsynta fall behöver göra, normalt sett är Aero redan aktiverat om din dator har stöd för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Kan jag se det någonstans? Något enkelt knep för att se att det fungerar hos mig och om min dator stödjer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Kan jag se det någonstans? Något enkelt knep för att se att det fungerar hos mig och om min dator stödjer det? Vad har du för grafikkort? Högerklicka skrivbordet och välj Anpassa > Fönsterfärg och utseende > Öppna den klassiska dialogrutan... och där ska du ha Windows Aero som ett alternativ och det ska vara markerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Har Everest och letar efter grafikkortet men blir inte klok på vilket det är :-[ Men det står på ett ställe att grafikkortets BIOS är 2 år gammalt och ska uppdateras om det behövs? Så här långt räcker inte min kunnighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts