Up2 Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Tänkte skaffa en ny bärbar om ett tag. Eftersom jag inte är så värst förtjust i Vista, men eftersom jag inte orkar springa och leta efter datorer med endast XP bryr jag mig inte om det. Däremot tänkte jag köra XP och Vista parallellt genom att jag efteråt fått hem datorn, formatera om och partionera upp hårddisken i den bärbara datorn. Eftersom OSet man får från tillverkaren är OEM undrar jag om jag kan köra Vista OEM-version och XP OEM-version. Har hört att det inte går, att man istället måste ha icke-OEM. Om detta nu stämmer, har jag då fått rätt uppfattning om att jag kan bli tvungen att införskaffa Windows XP och Vista i icke-OEM-version, den fullständiga versionen? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Det går utmärkt att ha två OEM-licenser på samma dator, däremot vet jag inte vad licensavtalet säger om detta men rent praktiskt är det inga problem. Sedan behöver du inte formatera om något alls eftersom du med Vistaverktyget diskpart kan krympa den befintliga disken och skapa en ny partition så att du kan installera det andra OS:et. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Up2 Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Så jag kan bara använda det där verktyget och knalla i väg och köpa en XP PRO OEM-licens och installera på en annan partion så är allt ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Så jag kan bara använda det där verktyget och knalla i väg och köpa en XP PRO OEM-licens och installera på en annan partion så är allt ok? Yes, rent tekniskt ska det inte vara några hinder alls men som sagt, kolla upp vad det är licensregler först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts