Gå till innehåll

Windows Vista och Windows XP parallellt


Up2

Recommended Posts

Tänkte skaffa en ny bärbar om ett tag. Eftersom jag inte är så värst förtjust i Vista, men eftersom jag inte orkar springa och leta efter datorer med endast XP bryr jag mig inte om det.

Däremot tänkte jag köra XP och Vista parallellt genom att jag efteråt fått hem datorn,

formatera om och partionera upp hårddisken i den bärbara datorn.

Eftersom OSet man får från tillverkaren är OEM undrar jag om jag kan köra Vista OEM-version och XP OEM-version. Har hört att det inte går, att man istället måste ha icke-OEM.

Om detta nu stämmer, har jag då fått rätt uppfattning om att jag kan bli tvungen att införskaffa Windows XP och Vista i icke-OEM-version, den fullständiga versionen?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ha två OEM-licenser på samma dator, däremot vet jag inte vad licensavtalet säger om detta men rent praktiskt är det inga problem. Sedan behöver du inte formatera om något alls eftersom du med Vistaverktyget diskpart kan krympa den befintliga disken och skapa en ny partition så att du kan installera det andra OS:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kan bara använda det där verktyget och knalla i väg och köpa en XP PRO OEM-licens och installera på en annan partion så är allt ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...