Gå till innehåll

Försvunna Favoriter


LasseD

Recommended Posts

Helt plötsligt har "Favoriter" i I Explorer försvunnit. Jag har nog hjölpt till själv genom att försöka flytta på dem.

Själva mappen där de ligger finns och alla länkarna ligger i den men knapparna "Lägg till ..." och Ordna..." i Explorers menyrad fungerar inte. Inte heller "Favoritcenter" visar några livstecken. Jag har exporterat länkarna från gamla XP men det går inte att Importera dem till I Explorer i Vista. Det verkar som om Vista inte hitar någon mapp att lägga dem i. Har kollat att alla behörigheter är förbockade i filerna men det tycks inte hjälpa.

Och det går inte att nyinstallera I Explorer i Vista och "återställningsfunktionen" lär inte bry sig om Favoriter och sökvägar.  Dessutom fungerar allt i en "ny" användare som jag skapat och som tar emot importen av Favoriter. Så själva explorern verkar fungera.

Så vad gör man då? Någon som kan tpsa?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar Utforskaren och kollar under Skrivbord > <ditt användarnamn>, finns det då en mapp som heter Favoriter där? Om ja, vad innehåller den?

Favoriterna i Internet Explorer är filer och du behöver därmed inte importera dessa utan det är bara att kopiera och klistra in favoriterna i mappen med sökvägen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som hade problem med "Hämtade filer" häromdagen som jag hjälpte dig med, du kanske har problem med alla användarmappar??

Nåväl, se till att HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerShell folders har ett REG_SZ-värde vid namn Favorites och där datat är sökvägen till favoriterna. Se till att samma sam finns under HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell folders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer, det var jag. Men efter din hjälp hade jag alla filer där jag vill, tack för det!

Men det stämmer också att nyckeln i registret pekar fel för "Favoriterna".

Detta har tydligen hänt, varför vet jag inte:

När jag installerade Vista på en ny HD hade jag kvar XP på den gamla som hade tre partitioner C:, D: och gömd. Bytte plats på diskarna så den nya satt först.  Den nya disken blev då C: och den gamla G: och H: av någon anledning. Alltså  C: för VISTA, G: för XP och H: för datafiler enl din rek.

Detta fungerade bra och jag lät det vara så tills för någon dag sedan då, av någon underlig anledning, gamla G:  döptes om till D:  (med XP't) och H: blev G: (med alla datafilerna).  Registret hängde tydligen med namnbytet när det gäller dokument, bilder o.s.v.  Men glömde styra om "favoriterna" och trodde att de fortfarande låg kvar på H: som ju inte finns längre.  Kanske blev datorn lika förvirrad som jag.

Men nu skall jag ändra i registret. Är litet osäker på terminologin där. Det finns olika värden att ändra "DWORD" , "QWORD", Strängvärde...... Vilken typ skall jag redigera?

Kan du rekommendera någon "register-rengörare" som fungerar säkert i VISTA?

Tack för hjälpen!

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slog mig att det var någon som nyligen hade ett liknande problem och det visade sig vara du :) Bra att det fungerar iallafall, frågan är vad tusan som hänt...

I HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerShell folders ska du skapa ett "Strängvärde"

I HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell folders ska du skapa ett "Expanderbart strängvärde".

Jag använder inte registerrensningsprogram eftersom de ställer till mer oreda än de gör nytta och kan därför inte tipsa dig om något sådant program, kanske någon annan kan hjälpa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Så ska det se ut!!

Och det var ju lätt att ändra med den inbyggda redigeraren.

Det visade sig att VISTA trodde att ALLA dokumentfiler jag flyttat låg kvar på den gamla H-disken som inte finns.  Så jag fick ju litet övning i registervård också.

Hjärtligt tack för hjälpen!

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...