XorXaX Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Hej! För ett par veckor sedan installerade jag lite mer RAM-minne i min dator som jag kör Windows Vista Buisness 64-bit Student version på. Och nu, när det har gått tio dagar börjar Vista gnälla på att jag måste omaktivera Vista. Jaha, tänkte jag, då gör jag väl det. Men icke. Vista säger att jag inte har en giltig licens! Det är bara ibland som omaktiveringen dyker upp, inte alltid. Ska det vara så? En liten bugg? Borde inte omaktiveringen dyka upp varje gång jag startar Vista? Ska jag ringa till Microsoft för att lösa det här problemet, och i så fall vad är det för telefonnummer till de? Eller är det kanske någon som vet vad problemet är? Jag läste någon tråd om BIOS-uppgradering, men det är ju inte det jag har gjort. Det som har hänt är att minnet blivit tre gånger större... Tack på förhand! Hälsningar Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Hej! Det låter otroligt att Vista ska kräva omaktivering för lite mer RAM-minne men jag ha hört liknande fall tidigare så jag förundras inte. Om du startar System genom att söka upp det i Startmenyn hittar du längst ner på den sidan länkar till allt du behöver för att aktivera. Du kommer antagligen behövs ringa upp Microsoft, vilket telefonnummer det är står är du väljer telefonaktivering. Det har iofs släppts en del uppdateringar till just aktiveringen, har du alla uppdateringar från Windows Update? Se http://support.microsoft.com/kb/931573 // Andreas Link to comment Share on other sites More sharing options...
XorXaX Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Tack för tipset, men jag hade redan den uppdateringen installerad. Tänkte att det stod ju att man skulle ringa och aktivera efter den uppdateringen var installerad så jag gjorde det, men då sa datorn i telefonen att det var fel installations-ID och jag kopplades till en operatör som frågade om det var Vista eller Xp och om jag bara hade den installerat på en dator. Sen fick jag ett aktiveringnummer av henne och nu är allt bra igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Bra att det löste sig, även om det är oroväckande att man ska behöva omaktivera efter en RAM-uppgradering! Hör av dig om du stöter på fler problem med aktiveringen eller andra problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
XorXaX Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Sjlvklart ska jag höra av mig igen! Super bra sida/forum det här, har hjälpt många gånger. Låser tråden nu. Tack än en gång! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts