Libra63 Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Hur får jag över mitt Vista på en CD? Det var förinstallerat när jag köpte datorn igår. Eller har Vista inte kommit med på 2 backup DVD som jag gjorde vid installationen? Om inte får jag plats med Vista på en CD-R CD? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Vista kommer normalt sett på DVD eftersom det tar upp drygt 2GB. Jag vet att Vista finns tillgängligt från Microsoft på CD-skivor för de som inte har DVD-läsare, kan vara värt att höra av sig till dom och kolla detta. Om du menar att du ska ta en säkerhetskopia av hela systemet så kan du göra det på CD-skivor, men räkna med att det blir väldigt många skivor, runt 10-20 stycken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Ja så klart, jag ska mejla dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Nä jag har ju ingen support eftersom jag har en OEM-Licens. Går det att få över Vista versionen på en DVD? Om det gör det, hur gör jag då? Om man nu får problem med Windows och inte har en CD hur gör man då om man skulle behöva reparera eller installera om? Eller ska jag kanske installera om med en en Vista jag hade köpt innan? Då måste jag väl göra en total ominstallation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Det finns inget sätt att få över en befintlig installation till en Vista-DVD som du sedan kan använda för att installera om eller reparera ditt Vista. Om du får problem med Vista så är det i första hand Systemåterställning som gäller, och beroende på vilken version av Vista du kör så kan du säkerhetskopiera hela systemet då och då för att ha en kopia som du kan återställa till. Hur du ska göra när du installerar om din dator vet jag inte, olika datorleverantörer har olika system. En del skickar med en fullständig skiva medan en del tvingar dig köra en återställningsskiva, medan en del har allt du behöver på en dold partition på hårddisken som du kan återställa din dator ifrån. All återställning sopar vanligtvis din hårddisk varför systemåterställning och en fullständig säkerhetskopia av hårddisken är att föredra. Hoppas du blir lite klokare av detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 När jag körde igång datorn när jag kom hem med den så skulle jag göra 2 DVD med back-up. Är det drivrutinerna som har sparats på dem? Har kollat men begriper inte vad det är på skivorna Upptäckte nu att jag tydligen har en hårddisk till på 145 GB. Ska jag kanske säkerhetskopier till den tomma hårddisken? Nästa gång jag sen säkerhetskopierar ska jag då först tömma hårddisken och sen spara den nya säkerhetskopieringen? Jisses så mycket nytt det blev på en gång Edit Tack Stenis! Nu har jag gjort en fullständig säkerhetskopiering och sparat den på den tomma disken. Har även schemalagt när nästa säkerhetskopiering ska ske. Det är en acer dator jag har köpt och där är en massa program från acer på datorn som säkert hjälper mig om jag får problem. Det är bara så mycket nytt helt plötsligt. Man är ju van vid att ha skivor till allt Fick onda aningar när jag packade upp datorn och såg att inte en enda skiva fanns med och inte en enda ynka liten pappers lapp med instruktioner. Dom enda instruktionerna som fanns med var hur man kopplar sladdarna. Dom tror visst nu att alla kan allt om datorer men inte hur man sätter i en sladd i eluttaget ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts