Gå till innehåll

Gamla filer i Recycler på annan partition än C


L-L

Recommended Posts

Jag har en partition utöver C, nämligen D. Där finns en "Recycler". När jag skannar datorn med avast! visar det sig att den innehåller gamla filer som jag tagit bort från just D, då ett par av filerna inte går att skanna (t.ex. UXTheme-patchen från Neowin). Dessa syns dock inte i utforskaren. Hur skall man bära sig åt för att bli av med dessa rester? Storleken på Recycler är enligt Utforskaren drygt 25 MB, så det ligger helt klart något där som inte skall behöva ligga där.

Bifogad bild visar vad jag ser i Utforskaren, vilket i och för sig knappast är något okänt för er som är initierade...

Tacksam för råd!

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att se några filer. Bara de tre "konstiga mapparna" på bilden. Två av dessa gick att ta bort, och fenomenet har nu upphört; filerna är borta. De gick dock aldrig att se på annat vis än medan avast skannade. Så problemet är ju löst nu, men jag är lite konfunderad över att det uppenbarligen låg rester kvar i papperskorgen. En "tömd" sådan. Papperskorgar på andra partioner än C är alltså inte tömda förrän man tömmer på detta udda vis?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recycle är normalt en 'dold' folder och därför har man ingen aning om vad som ligger där i.

Genvägen "Papperskorgen" pekar ut en (eller flera) Recycle-filer, och vid kommandot

"Töm Papperskorgen" så hanteras endast aktiva Recycle-filer (enligt registret).

Recycle-filer kan se ut som ex: S-1-5-21-2000478354-616249376-725345543-1004

Samma specifika filnamn förekommer i alla diskars Recycle foldrar.

Modifieringsdatum kan visa att vissa Recycle-filer inte har använts på länge.

De är då gamla efterlämningar från operativinstallationer och uppgraderingar och eftersom

"Papperskorgen" inte känner till dessa 'gamla' Recycle-filer så kommer dessa aldrig att tömmas/tas bort.

Man får då manuellt ta bort dom (flytta dem till "Papperskorgen") och sedan tömma Papperskorgen

på normalt sätt.  Recycle-filer som används är låsta av systemet och förhindrar borttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...