oizo Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Hej! Har ett litet delikat problem. Har en XP-dator där jag har installerat Remote Desktop Connection (Terminal Services Client 6.0) för att komma åt min HTPC med Vista. Det går jättebra att ansluta så länge jag har ett lösenord aktiverat på Vista-datorn men om jag tar bort lösen så får jag bara ett felmeddelande. Min fråga är då...finns det en lösning på detta? Kan jag ha en Vista-dator utan lösen och komma åt den via min XP-dator med fjärrskrivbordet?? Anledningen är ju att jag inte vill ha ett tangentbord och en mus drällande i tv-rummet så fort jag ska kolla på nånting med min HTPC...måste ju logga in om jag har lösen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Per default så kan du (eller kommer) aldrig att kunna logga in via nätverket utan lösenord. Detta är en säkerhetsfunktion som Microsoft implementerade i XP och som även finns med i Vista. Lös problemet genom att sätta ett lösenord och sedan i Energialternativ > Kräv lösenord vid uppvaknande och välj sedan "Kräv inte något lösenord". Detta gällerl ju bara då du går ner i Vila men för att datorn ska logga in automatiskt då du stän ger ner och startar upp den så skriver du följande i Startmenyn "control userpasswords2" och får då upp den avancerade kontrollpanelen. Där markerar du ditt konto och kryssar i rutan ovanför och vips så loggas du sedan in automatiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts