Havssälen Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Kopplar jag upp trådlöst så funkar det en liten stund sen avbryts det och det står begränsad åtkomst,startat man om sker samma sak igen,det fungerar utan bekymmer med nätverks kabel. Vad kan detta bero på??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Har du kikat på denna artikel? http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=131 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havssälen Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Hittar ingen lösning där,problemet är att det funkar ca 2 min sen avbryts det och då måste man koppla ur!!! och ansluta igen,gör man inte detta förblir det dött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Vad är det för router och vad ahr du för nätverkskort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havssälen Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Jag har xavi modem och atheros AR500G wireless Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Hmm, ok. Vilken firmware och vilken drivrutinsversion kör du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havssälen Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Jag vet inte var jag hittar dessa uppgifter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Ok, men om du inte vet hur du hittar dessa uppgifter hur vet du då att du har de senaste drivrutinerna och firmware, som står som nummer 1 i artikeln jag tipsade om? ??? Nåväl, vilket firmware du har på ditt modem/trådlösa router/brandvägg hittar du om du loggar in på den via nätverket. Drivrutinsversionen för nätverkskortet hittar du i Enhetshanteraren, leta upp ditt trådlösa nätverkskort och ta Egenskaper på det och välj sedan fliken drivrutiner, där hittar du drivrutinsversionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jajke Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Hej! Sitter med precis samma problem. Funkar ett antal minuter helt perfekt men sen sjunker hastigheten och det blir begränsad anslutning i kanske 50 sek sen går det tillbaka igen. Och så håller det på... När jag använde XP hade jag konstant bra anslutning och det släppte aldrig. Har en Netgear WGT-624v3 med senaste firmware. Har testat med både Netgears och D-links nätverkskort. Trodde först att det var någon annan hådvara i datorn som inte klarade Vista på ngt sätt, men installerade igår helt ny hårdvara som allt är Vista Certified, och jag får precis samma problem efter ny windows-installation. Finns det någon bra lösning man kan ordna i Vista? Känns surt att byta tillbaka till Xp av endast denna anledning... Är helnöjd annars! Tacksam för all hjälp jag kan få! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Testa att inaktivera IPv6 för era anslutningar, gör detta genom att gå till Nätverks- och delningscenter > Hantera nätverksanslutningar och högerklickar och ta Konfigurera på nätverkskortet och sedan kryssa ut Internet Protocol v6. Kör även följande kommando från en cmd med adminrättigheter; netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jajke Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 ska se om det fungerar bättre nu. vad är default om man vill ändra tillbaka autotuninglevel? tack så mkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 För att återställa skriver du "netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal" , i vanliga fall kan man ju tycka att motsatsen till disable är enable men inte i detta fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jajke Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 har testat detta en tag nu, men det är fortfarande samma problem :/ tyvärr! har ni några andra tips? Eller ska jag behöver ge upp vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Havssälen: Det ska finnas en uppdaterad drivrutin på Windows Update för AR500G, har du testat den? jajke: När du har testat med D-Link och Netgear-kort, vilka drivrutiner har du testat? Dom från Netgears och D-Links hemsida eller dom från Windows Update? Åtminstone i D-Links fall är de på Windows Update betydligt nyare vad jag har märkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 på vista datorn har jag 2xgbit lan + wireless 802.11g 54mbps (nvidia nforce 590) använder d-link di-624 router Ok, då har du säkert ett kort liknande mitt, jag har ett Asus M2N32 SLI-Deluxe Wireless Edition som har ett Realtek 8187 trådlöst kort, jag kör ibland DI-624 och ibland DIR-655 och allt fungerar nu bättre än någonsin. Se bara till att köra in senaste firmware på routern, jag kört den kandensiska och den fungerar utan problem och är en senare version än den svenska som går att ladda hem. Realtek är dessuom bra på att släppa nya drivare, åtminstone släpps det nya drivrutiner på Windows Update med jämna mellanrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hez Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 på vista datorn har jag 2xgbit lan + wireless 802.11g 54mbps (nvidia nforce 590) använder d-link di-624 router Ok, då har du säkert ett kort liknande mitt, jag har ett Asus M2N32 SLI-Deluxe Wireless Edition som har ett Realtek 8187 trådlöst kort, jag kör ibland DI-624 och ibland DIR-655 och allt fungerar nu bättre än någonsin. Se bara till att köra in senaste firmware på routern, jag kört den kandensiska och den fungerar utan problem och är en senare version än den svenska som går att ladda hem. Realtek är dessuom bra på att släppa nya drivare, åtminstone släpps det nya drivrutiner på Windows Update med jämna mellanrum. japp vi använder samma moderkort ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jajke Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 har inte testat windows drivers.. ska jag hämta dem från deras hemsida eller? vardå? tykcer den är väldigt rörig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 har inte testat windows drivers.. ska jag hämta dem från deras hemsida eller? vardå? tykcer den är väldigt rörig.. Nej du gå in på Windows Update (hittas i Startmenyn), där lär det kunna finnas en nyare och bättre drivrutin för nätverkskortet som gör att det fungerar bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jajke Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Tack så mycket! Det löste problemet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobako85 Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Hej. Beställde hotfixarna igår från Microsoft KB933657 samt KB937168, dessa löste mina problem på min vistadator (Acer) med att nätverksanslutningen kopplar ifrån stundtals, ibland oftare, ibland med längre mellanrum, så som sagt ännu funkar det fin fint.. Fattar inte varför Microsoft ej testar dessa fullt ut o släpper dom officiellt, för det är juh säkerligen fler som har problem.. men men.. Peppar peppar.. hoppas det fortsätter funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Det ringer en klocka i bakhuvudet om detta problem (trådlöst med nvidia moderkort). Har inte Microsoft publicerat en kb-artikel alldeles nyss om detta? Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts