Gå till innehåll

Hårddisken fylls upp


Smokebury

Recommended Posts

Hej.

Jag har installerat Vista på en ny Raptor 150gb för några dagar sen och upptäckte igår att jag bara hade typ 7gb ledigt på disken. Jag gjorde en diskrensning och tog bort alla återställningspunkter utom den senaste och även hibernation filen som e på 2gb. Nu har jag 13gb ledigt. Jag har inte installerat några spel eller lagrar några som helst stora filer. Om jag utforskar Dator och markerar allt innehåll och kollar egenskaper så uppgår det till 13gb. Vad är det som tar upp över 100gb? Jag kollade utrymmet som skuggkopian använder och den använder 6.8gb största tillåtna lagringsutrymme är 19gb.

Otroligt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar det som att det inte räcker med att ta bort återställningspunkterna. För att vara helt säker på att system restore inte tar upp plats i den dolda mappen System Volume Information så bör du helt inaktivera Systemskydd/system restore. Starta "System" och gå till Systemskydd och avmarkera enheten så lär du få tillbaka en del utrymme!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det handlar ju om över 100gb. Om jag tar bort system restore så frigörs bara 6-7gb så det är något annat som spökar.

Jag har bara installerat Vista sen awg, a-sqared, ad-aware och diskeeper. De ska inte ta över 100gb.

Jag blir helt tokig på det här :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Testa att markera alla mappar direkt under C: och ta Egenskaper på dessa för att se vad Windows rapporterar för storlek. Kan hända att det finns mer dolda filer någonstans, ska forska vidare!

EDIT: Antar att du kört "chkdsk /f c:"? En annan idé är att ta hem ett diskdefragmprogram (typ www.diskeeper.com), de brukar ju verkligen kunna se hela disken och du kanske kan få fram något den vägen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator! Du är min gud!

TreeSize Professional såg vad varken Visual Dir eller jag såg. Trojanjägaren A-Squared gjorde nån slags image filer som lagrades i C:WindowsTempa2archive.

När jag klickade på temp-mappen kom det en pop-up som sa att åtgärden ej var tillåten för tillfället men sen öppnades den ändå. När jag hade öppnat mappen så kollade jag egenskaper på windows-mappen och då räknades alla gömda gb upp.

screen5yb5.jpg

Hursomhelst, det är konstigt att man inte såg storleken på temp-mappen innan man hade öppnat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Hej! Jag har en syster med XP Home som har samma problem! Hon skriver:

Jag har installerat Tree Size free. Enligt din andra länk skulle man installera Tree Size Pro på försök, men så här gjorde jag nu i alla fall.

Enligt den så ser det ut så här:

8247MB C:

2379MB Program

769MB [Files]

551MB Documents and Settings

123MB RECYCLER

66MB NVIDIA

28MB Temp

1MB Program Files

0MB System Volume Information [Åtkomst nekad.!]

Free space: 1134MB (of 29887MB)

Totalt 8GB av nästan 30GB syns alltså. Resten 20GB är osynliga. Åtkomst nekad.

Vad gör jag nu då?

Kan hon få lite hjälp av någon som kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså  "0MB System Volume Information [Åtkomst nekad.!]" som kan dölja de saknade 20GB.

Det är XP's Systemåterställning som samlat på sig förändringar så ni kan återställa Windowsfiler.

För att rensa ut detta så går ni till Kontrollpanelen - System - fliken Systemåterställning.

Här nertill kan ni bocka i "Inaktivera Systemåterställning på alla enheter" och Verkställ.

Nu borde dessa 20GB rensas och återge utrymmet.

När ni återfått utrymmet så kan ni återvända och aktivera återställning igen. Men denna gång även

göra "Inställningar..." per disk hur mycket utrymme som får användas på diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...