Gå till innehåll

problem med nätverk


hez

Recommended Posts

har en dator med xp och en med vista och försöker få igång nätverk mellan dom via router, men får dom inte att hitta varandra, har testat stäng av brandvägg och alla möjliga tips jag hittat på microsoft sida men inget fungerar, det längsta jag har kommit är att jag ser vista datorn men kan inte ansluta till den, nån som har nån lösning? ena är windows vista ultimate och andra windows xp pro

har kollat här http://support.microsoft.com/kb/935755/en-us verkar vara det problemet jag har men filen som ska lösa problemet går inte att få tag på där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med detta:

1. Se till att ha ett konto med samma användarnamn och lösenord på båda datorerna. Datorerna ska också vara i samma arbetsgrupp.

2. Gå till Vistas Nätverks- och delningscenter och se till att Nätverksidentifiering är aktiverad och att Fildelning är aktiverad.

För att få tag på uppdateringen ifråga så ringer du till Microsoft support och säger att du vill ha den varpå Microsoft skickar den till dig. Gratis och smidigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men datorn med xp behöver väl inte lösenord? bara köra vanliga inställningarna som funkat förut?

testade att ha samma namn och lösenord på kontona på båda datorerna och stängt av brandvägg på båda, men hittade bara mig själv, hittade inte den andra datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är väl Internet ett "Publikt" nät !!??!?!! ::)

Japp, fast inte ditt hemmanätverk, det är förhoppningsvis ett privat nätverk som ingen annan än du ansluter till och därför ska det vara publikt. Om du exempelvis ansluter till Telia Homerun trådlöst så ska du då välja Publikt nätverk eftersom det finns massa andra uppkopplade på detta nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men datorn med xp behöver väl inte lösenord? bara köra vanliga inställningarna som funkat förut?

testade att ha samma namn och lösenord på kontona på båda datorerna och stängt av brandvägg på båda, men hittade bara mig själv, hittade inte den andra datorn

Om du ska kunna komma åt något på Vista-datorn så måste även ditt konto på XP ha ett lösenord. Testa att dela ut en mapp på Vista-datorn och sedan mappa upp direkt mot den. På XP-datorn högerklickar du Den här datorn och väljer Anslut nätverksenhet och skriver in sökvägen som hez-pcutdeladmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att se till så att dotornamnen på båda datorerna är skrivna med STORA bokstäver.

Ett problem som jag själv har hittat hos andra och som har löst sig när båda har STORA bokstäver i datornamnet.

båda har stora bokstäver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...