Manneman Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag haft en del småproblem sen jag åter igen gick från XP till Vista. Har varit med från RC1 och kört Vista till i Juli, då jag tappade tålamodet. Med ögonen på bla detta forumet, beslöt jag mig för att köra igen. Samma dator med samma hårdvara. Allt har gått fint, men jag upplevde en del problem med bla IE7 och min webcam. Jag intsallerade om det igen och det mesta löste sig. Nu har jag två problem och tusan om jag ska behöva dumpa Vista för gott. Någon härinne har nog upplevt samma sak? 1: Vid installation av program eller spel hänger sig datorn under en stund. Ofta räcker det med att "väcka" datorn med ctrl-alt-del och sen välja avbryt. Då piggnar burken till. Men det har hänt vid enstaka tillfälle att det blivit ett längre uppehåll innan något hänt. Det lustiga är att all är fryst utom sekundvisaren på Sidopanelens klocka. 2: Efter spel eller min skärmsläckare (Dream Aquarium) så försvinner HALVA Aero. Ramarna kring fönster och även Sidopanelen förblir i glas, men aktivitetsfältet samt start menyn höppar över i en konstig Basic-blandning.... se bifogad bild: Jag har de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort, men har även testat de föregående. Min dator har fungerat fint med Vista tidigare. Ingen hårdvara har ändrats sen sist. 3,4 gHz P4 2 gb RAM DDR 2 250 gb SATA hd gForce 6800 Soundblaster Audigy 2 ZS Trådlöst nätverk med USB nätverskort Några ideer? Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 1. Det enda problem jag har sett är med stora programfiler, exempelvis om man försökte installera Office 2007-betan där programfilen var på flera hudnra megabyte så låstes hela Útforskaren då man dubbeklickade på filen. "By design" har Microsoft sagt om detta.... 2. Mycket mycket skumt. Skulle du kunna testa att stänga av Sidpanelen och se om fenomenet uppstår då? När du har fått halv Aero kan du då få tillbaka det om du går till Anpassa > Fönsterfärg och Utseende och byta till Basic och sedan tillbaka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted August 18, 2007 Author Share Posted August 18, 2007 1. Ok, det låter ganska rimligt trots allt. Det är ju inget stort problem alls. Det står ju trots allt att man ska stänga alla applikationer osv när man installerar något... kan leva med de små låsningarna... 2. Nä, det hjälper inte...varken att stänga Sidpanelen, eller att gå till Basic och tillbaka. Det enda är att logga ut eller starta om. Eventuellt att stoppa Explorer och starta om den, men då brukar ju resten av de aktiva processerna få spel... Jag har rapporterat till Microsoft men det lär ju ta sitt lilla tag... Jag avinstallerade den roliga uppdateringen som åsamkade många problem när man hade tredjepartsfiler (Visuals) men det hjälpte inte... dessutom är mitt Vista helt omoddat. M Edit: Har kunnat konstatera att Aeroproblemet uppkommer när Vista går ur Aero... typ vid spel eller någon annan programvara som kopplar ur Aero. När den sen ska gå tillbaka så återgår som sagt bara delar av glaseffekten... det inträffar inte annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Angående problem nummer 2... Jag testade att dra igång ett spel som växlar Windows-skrivbordet till Vista Basic. Om jag i spelet trycker Windows-tangenten så hoppar jag ut i Windows och där är Startmenyn då "öppnad". I ungefär 5 sekunder så är då Startmenyn och Aktivitetsfältet i "Basic-läge" men sedan skiftas dessa till Aero igen. Det måste alltså vara något som gör att din dator inte kan skifta tillbaka till Aero igen. Det kan vara en bugg i fönsterhanteraren eller i dina drivrutiner. Vilka drivare kör du med? Har du testat 163.16 beta, http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=96092 ? EDIT: Rapportera till Nvidia så får dom undersöka, https://surveys.nvidia.com/index.jsp?pi=749...8f09e040b4a437a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted August 18, 2007 Author Share Posted August 18, 2007 Yepp... ska rapportera. Det skumma är att jag har testat både 158.24 och 162.22 och får samma fel med båda... Är lite skeptisk till nVidias beta drivrutiner, då datorn låste sig vid uppstart när jag testade en beta version i Vista i våras. Det höll på att sluta med en ominstallation innan jag fick rätt på det. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Skapa en systemåterställningspunkt innan, du kan alltid gå tillbaka till den även om du inte alls kan komma in i Windows ens i felsäkert läge. Starta bara upp från Vista-skivan och välj "reparera eller verktyg" (minns inte exakt vad det heter) så kan du välja att återställa till systempunkter därifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted August 18, 2007 Author Share Posted August 18, 2007 Yepp... Tog hem drivaren, men den är korrupt (filen altså). Den innehåller bara en .cab fil och WinRar reagerar på att filen är skadad... Letar vidare efter betan på andra platser. Tack för hjälpen, Stenis. Hoppas jag kommer fram till en lösning så småningom. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Ok, testa den senaste officiella betan 163.11, http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_163.11.html. När du kommer på lösningen får du gärna höra av dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts