jocke88 Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Kan erkänna direkt att jag varken är någon expert på datorer eller på Vista men har ett riktigt irriterande problem. Kan inte få det trådlösa nätverket att fungera, trots att jag har ett trådlöst nätverkskort (WLAN : 802.11a/b/g) som enligt enhetshanteraren fungerar utan problem, och trots att jag hittar flera trådlösa nätverk. Har testat på tre olika platser tillika tre olika trådlösa nätverk. Jag hittar nätverken och har bra signalstyrka, nätverken är alla fria och man ska inte behöva någon kod för att ansluta. Det som händer är att när jag dubbelklickar på det nätverket jag vill ansluta till så händer ingenting. Rutan stängs bara ned, datorn arbetar inte ens. Har en HP6715s dator, en kompis har också en HP och har också problem med att få igång det trådlösa nätverket. Jag har försökt uppdatera drivrutinerna men det står att de är de senaste jag har installerat. Datorn är bara ett par dagar så det är standardinställningar på allt. Vad ska jag göra för att lösa det här problemet? det är väldigt frustrerande. Kan det vara några inställningar, eller ska jag försöka kontakta HP, företaget jag köpte datorn av på internet etc. ? Tacksam för all hjälp. Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Detta är ett känt problem som många har och det har diskuterats flitigt de senaste veckorna. Läs guiden http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=131 på. Börja med att uppgradera firmware på routern och se till att ha senaste drivrutinerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke88 Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Tack så mycket för hjälpen! Nu funkar det trådlösa iallafall, men ett nytt problem har uppstått. Anslutningen här hemma kan fungera bra i ett par timmar, men sen kan det börja krångla, inte funka på ett tag, hoppa igång i en minut för att sen sluta fungera igen. Jag har installerat alla uppdateringar som finns från Microsoft som finns i den där hjälpartikeln (som för övrigt var mycket bra och användbar!). Jag har även uppdaterat firmware på Routern (Netgear WGR614v6). Det jag inte lyckats med är dock att uppdatera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet, som skulle kunna vara det som krånglar. På enhetshanteraren står det att drivrutinerna är från Nov. 2006 och det är ju ett tag sen, men när jag söker efter nya drivrutiner står det att de är de senaste. Har inte hittat någon uppdatering på tillverkarens hemsida heller (ett Broadcom 802.11a/b/g). Noterbart att internetanslutningen fungerar alldeles utmärkt om man använder nätverkskabel, så det känns som att det borde vara något med antingen det trådlösa nätverkskortet eller med routern? Tacksam för alla tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Kolla upp exakt vad det är för trådlöst kort, under Enhetshanteraren tar du egenskaper på det trådlösa Broadcom-kortet och väljer Informationsfliken och väljer Maskinvaru-ID i rullgardindsmenyn. Posta tillbaka med det stom står i rutan då, kan se ut till exempel som USBVID_0BDA&PID_8187&REV_0100 USBVID_0BDA&PID_8187 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke88 Posted August 25, 2007 Author Share Posted August 25, 2007 Såhär står det; PCIVEN_14E4&DEV_4312&SUBSYS_1371103C&REV_02 PCIVEN_14E4&DEV_4312&SUBSYS_1371103C PCIVEN_14E4&DEV_4312&CC_028000 PCIVEN_14E4&DEV_4312&CC_0280 Men, börjar tro allt mer att det är routern som det är något inställningsfel på. För sitter nämligen med trådlöst på jobbet nu och det funkar hur bra som helst, kan iof vara tillfälligheter, kanske är det något med nätverkskortet, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 HP verkar ha släppt nya drivrutiner sista juli, http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...=135&mode=3 Kan vara värt att testa. Annars kan du ju lattja med inställningarna i routern, själv har jag haft problem med trådlöst med min D-Link-router och det löstes genom att inaktivera/aktivera "turbo"-läge, kanske finns det något motsvarande på Netgear-routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke88 Posted August 29, 2007 Author Share Posted August 29, 2007 Problemet löste sig, jag köpte helt enkelt en ny router, en D-link istället och nu funkar det perfekt. Men lika bra att fortsätta tjata, skulle testa med en polares laptop och den hittar nätverket och allt men det står sen att det misslyckas med att förnya Ip-adressen. Det måste vara något inställningsfel va? Har testat IPCONFIG /RELEASE/RENEW men det funkar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts