Gå till innehåll

EasyBCD Dual Boot två HD


LasseD

Recommended Posts

Hej,

Jag försöker att med hjälp av EasyBCD skapa dual boot i min laptop. Tyvärr fungerar det inte och jag vore tacksam för tips.

Utgångsläget är så här:

2 SATA-HD, HD1 (här ligger VISTA Home) och HD2 (3 partitioner, 1 = data, 2 = XP Pro och 3 = gömd)

Diskarna kan sitta antingen som primärdisk eller sekundärdisk. Datorn startar alltså i vanliga fall från primärdisken.  Det finns ingen möjlighet att ändra startordning mellan hårddiskarna i BIOS.

----------------------------

Secnario 1. HD1 = C: primärdisk. Operativsystemet blir då  VISTA,  HD2-1 = D:,  HD2-2 = G:.

Fungerar bra utan Dual Boot.

Om EasyBCD installeras på HD1  och XP läggs till med start från G:, kan VISTA startas från bootmanager men om jag försöker starta XP  händer inget utan datorn startar om. Markerar jag att XP ligger på C:  kommer felmeddelande om att filen ntldr saknas eller är trasig.

-------------------------

Scenario 2. HD2-2 = C: primärdisk. Operativsystem blir XP,  HD2-1 =  D:,  HD1 = H:. 

Fungerar helt OK,  ntdlr finns på rätt plats.

EasyBCD går ej att installera på XP ("Viktiga filer saknas").

Jag tror att de få inställningar jag gjort i EasyBCD är riktiga men eftersom det inte fungerar så.....

Nämnas bör att jag under de månader jag haft VISTA kört dual boot utan problem m h a GAG men helt plötsligt slutade detta att fungera och nu kan jag inte få igång det igen.

Så jag är tacksam för alla tips. Det är litet jobbigt att byta de två hårddiskarna (10 skruvar och en lucka i botten) varje gång jag vill skifta OS och jag litar inte helt på VISTA ännu.

-------------------------------------

Tillägg  2007-08-25

Hej igen,

Jag ser att flera varit och tittat på min fråga men hittar inget lösningsförslag. Kanske är detta ett problem endast för dem som, i likhet med mig, inte har kläm på vad som händer under skalet på XP och VISTA och som inte hade hittat det magiska med bootloaders, bootmanagers mm.

Men efter litet trixande hit och dit har jag nu förstått följande:

Om Vista ligger på första hårddisken och XP på den andra och det i BIOS inte går att växla startalternativ, går problemet att lösa genom att installera t ex EasyBCD  i VISTA. När man sedan väljer XP som andra boot-alternativ hittas inte NTLDR trots att den filen finns på XP-disken. Varför? Jo NTLDR  och  BOOT.INI  och  NTDETECT.COM skall tydligen ligga på C:, VISTA-disken. BOOT.INI måste dessutom editeras för att kunna hitta rätt HD och partition där XP ligger. Dessa filer är gömda och skrivskyddade så man måste gå omvägar via DOS eller annat för att komma åt dem.

Ganska självklart så här efteråt. För den som vet. Står säkert beskrivet på något ställe på nätet som jag inte hittat. Men jag hittade spåret i en annan tråd här på forumet. Tack,japanmannen! Man lär sig alltid något nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetsbeteckningar eller vilken hårddisk som är först spelar ingen roll, det enda som spelar roll är vilken disk som är satt till System och Aktiv om du kollar i Diskhantering. Det är denna disk bootloadern ska ligga.

Så här ser mitt entry ut, D: är aktiv ocxh systempartition:

There are a total of 3 entries listed in the Vista Bootloader.

Bootloader TimeOut: 5 seconds.

Default OS: Microsoft Windows Vista

Entry #1

Name:  Earlier Version of Windows

BCD ID:  {ntldr}

Drive:  D:

Bootloader Path:  ntldr

Entry #2

Name:  Microsoft Windows Vista

BCD ID:  {53ec3482-444d-11dc-9af1-d2fa61642495}

Drive:  E:

Bootloader Path:  Windowssystem32winload.exe

Windows Directory:  Windows

Entry #3

Name:  Microsoft Windows Vista

BCD ID:  {current}

Drive:  C:

Bootloader Path:  Windowssystem32winload.exe

Windows Directory:  Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...