Jump to content

Windows XP Home Edition vs Vista Home Premium

candela

XP Home vs Vista Home Premium  

12 members have voted

1. 1.

• Bra
      1
    • Dåligt
      3

Recommended Posts

Kan någon ge ett råd  ???om det blir så mycket bättre att uppgradera till Vista Home Premium ???

Har i dagsläget Windows Home Edition , som var förinstallerat på datorn. Med följde en recoveryskiva. Såg att det fanns tillgängligt Vista Home Premium (32bit) (OEM) för uppgradering (till ett relativt hyfsat pris) och undrar om jag kan använda denna eller om jag måste köpa den dyrare varianten ???.

Har kollat med Windows Vista Upgrade Advisor och det föreligger inga problem.

Mvh

candela

OEM versionerna funkar lika bra som fullversionerna eftersom det är exakt samma innehåll.

Det är bara en juridisk teknikalitet som Microsoft blundar för, att man 'måste' köpa PC samtidigt.

Det är bara det att man kan inte bygga om sin PCn lika mycket efter installationen

(vilket du antagligen ändå inte kommer att göra).

Du kommer inte att kunna välja "Uppgradering" utan bara "Nyinstallation". Med andra ord så bränn ut alla personliga filer och favoriter till DVD/CD innan ominstallationen.

Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka att köra XP på heltid, det är för mycket förbättringar i Vista som gör att man blir beroende! Jag rekommenderar att du käper en "retail"-version och håller dig undan OEM-versionen men du kan egentligen köpa en uppgradering eftersom du med lite trix kan installera denna som en ren installation utan att behöva uppgradera en befintlig installation, se http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=126

OEM versionerna funkar lika bra som fullversionerna eftersom det är exakt samma innehåll.

Det är bara en juridisk teknikalitet som Microsoft blundar för, att man 'måste' köpa PC samtidigt.

Det är bara det att man kan inte bygga om sin PCn lika mycket efter installationen

(vilket du antagligen ändå inte kommer att göra).

Du kommer inte att kunna välja "Uppgradering" utan bara "Nyinstallation". Med andra ord så bränn ut alla personliga filer och favoriter till DVD/CD innan ominstallationen.

Ouh, visst kan man uppgradera med oem skiva !