Gå till innehåll

Förlorar kontakt med internet emellanåt


Recommended Posts

Ute i vårt sommarresidens har vi två stationära datorer och en bärbar, som är kopplade till ett adslmodem-router-firewall av märke Netgear modell DG834v2 med senaste versionen av programvaran (3.x någonting). De stationära datorerna är anslutna med nätverkskabel från varsin Dell Optiplex GX150 och har kontakt med internet. Den bärbara datorn är ansluten via en accesspunkt Netgear WGR614v6 och därifrån med nätverkskabel till adslmodeme-routern-firewallen och ut på internet. Operativsystem på samtliga datorer är Windows XP SP2. För den bärbara datorn har jag alltid uppkoppling mot internet. För de bägge stationära händer det efter en tids inaktivitet vid datorn att uppkopplingen mot Internet är frusen och kan ej återupptas med vare sig reload eller att avsluta webbläsaren och starta om den igen. Enda sättet att få kontakt igen är att starta om datorn. Jag kan också påpeka, att detta fel uppstod i och med införandet av Windows XP SP2. Det förekom aldrig i Windows 2000, som tidigare var installerad på datorerna. Och för att ni skall slippa att tjata om att det kan finnas gamla drivrutiner kvar så är alla Windows XP SP2 installerade på helt fräscha och oanvända hårddiskar så där finns inga resterr av gamla operativ.

Andra har nuddat vid samma problem här i forumet men men det har aldrig presenterats någon lösning eller förslag på vad man ska söka felet någonstans. Jag gör nu ett nytt försök och hoppas att ni kan komma med något matnyttigt. När ni har hjälpt mig med detta skall jag återkomma och beklaga mig över mitt nätverk - men först skall vi lösa det här.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<då undrar jag hur stort spann på ip-adresserna har du i din router?>

Om jag minns rätt så är spannet satt mellan 192.168.0.1 och 192.168.255.0 men jag behöver kontrollera det vid nästa tillfälle vi är ute i huset.

<Och hur lång är lease tiden för varje adress? (bör stå i routerns config).>

Här är jag likt ett levande frågetecken, för jag förstår inte frågan och kan inte dra mig till minnes att jag sett nåt om lease time i routerinställningarna. Exakt vad är det jag skall leta efter? Står något mer i samma inställningsruta som kan vägleda mig till att kunna besvara din fråga?

Är det det här med lease time som kan orsaka att man tappar kontrollen med internet? Att efter en specifik tid går routern ner i nåt slags sömnläge och kan inte väckas? Eller hur skall jag tolka lease time?

Och om det nu är detta som är boven - VAD skall lease time vara inställd på? Stort eller litet värde? Kanske till och med 0 (noll) eller blankt?

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lease time eller lånetid eller tillåten tid att använda just denna ip-adressen brukar vara ungefär 20 minuter på netgear. Om du inte själv ändrat på denna del behöver du inte oroa dig.

Prova att ändra IP-spannet till 192.168.0.1 - 192.168.0.255

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...