Jump to content

Drivrutinsstrul ATI Radeon X800XT

ron

Recommended Posts

Nu blir jag snart galen.

När jag startar datorn så får jag upp en ruta att jag inte har några giltliga drivrutiner till mitt grafikkort. Jag installerar de drivrutiner jag hittat på ATI:s hemsida. Programmet ber mig starta om datorn, jag gör det. När windows startat, nu kan ni läsa från rad 2 igen......

Så på något vis så installeras inte drivrutinerna trots att installationsprogrammet gås igenom och jag ser i en ruta att filer kopieras hit och dit.

Hur lösa detta? Felet dök upp för några dagar sedan. Kan inte komma ihåg exakt. Men jag har rensat ur lite program/spel om det kan påverkat.

H<r även installerat Microsoft .NET Framework eftersom ATI tydligen vill ha det.

När jag klickar på skrivbordet och väljer egenskaper så får jag upp "Egenskaper för bildskärm och där finns inga flikar. Kan bara väla tema och det som normalt är under den fliken.

Det gäller en Fujitsu Siemens Scaleo T med windows xp home

Ingen som vet vad det kan vara?

Datorn funkar ju men det strular när jag ska se en dvd eller annan film. Bilden "bläddrar" istället för att flyta på som innan.

Testade även en drivis som finns på de bifogade cdskivorna. Men trots det får jag rödkryss på grafikkortet i maskinvarulistan. Det står med rätt namn som grafikkort 1 och kort 2, (2 kort? tror det var så innan med, när det funkade som det skulle).

Vet att ATI till sitt tilläggsprogram kräver frameworknågonting. Det gör även en programmavara till min mediabox från pinnacle. Grafikkortet vill iaf ha ver. 1.1 av detta program (står i min första frågeruta).

Vad är det för dumheter med highlightade ord och en massa jämrans popups?

Förstår att det är reklam som väl är nödvändig och ger något tillskott till sajten, men det tillför iaf inte något bra ur användarsynpunkt. Hellre reklam á la Aftonbladet :)

Ingen som vet vad det kan vara?

Datorn funkar ju men det strular när jag ska se en dvd eller annan film. Bilden "bläddrar" istället för att flyta på som innan.

Detta beror på att du kör i VGA -mode. Utan ditt grafikkorts prestanda. Jag sökte upp din PC "Fujitsu Siemens Scaleo T" men ingenstans angavs vilket grafikkort som ingår. Är du säker på vilket kort du har ?

Har du möjligen grafik även på moderkortet ? (därav två kort i Enhetshanteraren?)

Testade även en drivis som finns på de bifogade cdskivorna. Men trots det får jag rödkryss på grafikkortet i maskinvarulistan. Det står med rätt namn som grafikkort 1 och kort 2, (2 kort? tror det var så innan med, när det funkade som det skulle).

Du kan högerklicka på grafikkorten och välja "Avinstallera". Därefter högerklickar du högst upp i fönstret på din dator och väljer "Sök efter maskinvaruförändringar".

Vad är det för dumheter med highlightade ord och en massa jämrans popups?

Förstår att det är reklam som väl är nödvändig och ger något tillskott till sajten, men det tillför iaf inte något bra ur användarsynpunkt. Hellre reklam á la Aftonbladet :)

Om du kör Firefox så addera "Tillägg" som heter "Adblock Plus" efter installationen så öppna Tillägg och välj "Inställningar" - "Filter" - "Lägg till filterprenumeration" - välj ut "Easylist (USA)"